حملات نژادپرستی علیه همیلتون و حمایت مرسدس بنز و فرمول یک از راننده بریتانیایی

لوئيز همیلتون پس از پیروزی در مسابقات فرمول یک بریتانیا
لوئيز همیلتون پس از پیروزی در مسابقات فرمول یک بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راننده بریتانیایی تیم مرسدس بنز توانست بار دیگر در مسابقات بریتانیا به پیروزی برسد. اما این پیروزی برای او با حاشیه‌های بسیاری همراه بود و حملات نژادپرستی گسترده‌ای علیه این راننده پرافتخار مسابقات فرمول یک به راه افتاد.

آگهی

شرکت مرسدس بنز، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی و برگزار کنندگان مسابقات فرمول یک در بیانیه‌ای مشترک حملات نژادپرستانه آنلاین علیه لوئیز همیلتون، راننده مشهور مسابقات اتومبیل‌رانی را محکوم کردند.

این راننده بریتانیایی روز یکشنبه در مسابقات جایزه بزرگ انگلستان توانست بار دیگر پیروز شود و تعداد بردهای خود را به ۹۹ برساند. بعد از پیروزی پرماجرای همیلتون، حملات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام علیه این راننده به راه افتاد. بسیاری از کاربران با شکلک‌های میمون و همچنین توهین‌های نژادی در کامنت‌های پست اینستاگرامی شرکت مرسدس بنز به همیلتون حمله کردند.

مسابقه روز یکشنبه در حالی برگزار شد که همیلتون رقابت تنگاتنگی با مکس ورستپن راننده تیم ردبول داشت. در جریان این دور از رقابت‌ها، همیلتون با برخورد با ورستپن، رقیب اصلی خود، باعث شد این راننده از مسابقه خارج و مستقیما به بیمارستان منتقل شود. این راننده تیم ردبول البته در ادامه بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشد از بیمارستان مرخص شد. در ادامه همیلتون موفق شد بار دیگر به پیروزی برسد.

در بیانیه مشترکی که روز دوشنبه ۱۹ ژوئيه منتشر شد حملات نژادی و توهین‌هایی از این دست به شدت از سوی مرسدس بنز، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی و همچنین مسئولان برگزار کننده مسابقات فرمول یک محکوم شده است.

همیلتون خود یکی از چهره‌هایی است که فعالیت‌های گسترده‌ای علیه نژادپرستی دارد و چندین بار پیش از شروع مسابقاتش به نشانه ادای احترام به جنبش «جان سیاهان ارزشمند است» زانو زده است.

در بخش دیگری از این بیانیه که در حمایت از این راننده رنگین پوست منتشر شده، آمده است: «تفکرات نژادپرستی و افرادی که چنین نگاهی دارند در ورزش جایی ندارند و ما اصرار داریم که عاملان چنین اتفاقاتی باید در خصوص اقدامات خود پاسخگو شوند.»

در ادامه بیانیه نوشته شده است: «فرمول یک و تمام شرکت کنندگان و تیم‌ها در تلاش هستند تا یک ورزش متنوع‌تر و فراگیرتر از نظر نژادی و جنسیتی بسیازند و چنین موارد غیر قابل قبولی چون آزار آنلاین و حملات نژادپرستی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و باید کنار گذاشته شود.»

تیم ردبول هم در بیانیه‌ای از همیلتون حمایت کرد و نوشت: «اگرچه ممکن است در مسیر خود رقبای سرسختی برای یکدیگر باشیم اما همه ما علیه نژادپرستی با یکدیگر متحدیم. ما هرگونه آزار، سواستفاده و همچنین حملات نژادپرستانه را نسبت تیم‌های خود، رقبا و همچنین هواداران محکوم می‌کنیم.»

ردبول همچنین در ادامه با ابراز تاسف و ناراحتی از حملاتی که خطاب به همیلتون مطرح شده ادامه داد: «از دیدن آزارهای آنلاین علیه لوئیز منزجر و متاسف هستیم. هیچ وقت هیچ بهانه‌ای برای چنین حملاتی وجود ندارد و مسئولان باید به این موضوعات رسیدگی کنند چرا که در ورزش ما این مسائل هیچ جایگاهی ندارد.»

لوئيز همیلتون که تاکنون ۷ بار توانسته عنوان قهرمانی جهان را در مسابقات فرمول یک به خود اختصاص دهد، هفته گذشته و پس از حملات نژادپرستی که علیه سه بازیکن سیاه‌پوست تیم ملی انگلستان یعنی، سانچو، باکا و رشفورد به راه افتاد، از این سه ملی‌پوش تیم ملی فوتبال انگلستان که پنالتی‌های خود را در مقابل ایتالیا از دست داده بودند، حمایت کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمول یک؛ همیلتون روند پیروز‌ی‌ در مسابقات فصل را از دومین گرند پری اتریش آغاز کرد

فرمول یک؛ همیلتون با فتح جایزه بزرگ بریتانیا رکوردی جدید برجای گذاشت

شکایت خانواده مایکل شوماخر از یک مجله آلمانی به دلیل انتشار گفت‌وگویی توسط هوش مصنوعی