دیدار آنگلا مرکل با بازماندگان سیل مرگبار اروپا؛ خشم مردم از خندۀ آرمین لاشت

German Chancellor Angela Merkel
German Chancellor Angela Merkel Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم مرکل در جریان این دیدار، خواستار تسریع در مبارزه با تغییرات اقلیمی شد و تاکید کرد اکنون اقدام جدی برای مهار چالش گرمایش زمین «مهمتر از هر زمانی است».

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز یکشنبه به دیدار بازماندگان مناطق سیل زده‌ای رفت که به «سیل قرن» مشهور شده و ویرانی‌های بسیاری را در این کشور و همسایه‌اش بلژیک بر جای گذاشته است.

بنا بر گزارش‌ها، شمار قربانیان این فاجعه به دست‌کم ۱۸۳ نفر رسیده که از این تعداد ۱۵۶ نفر در آلمان کشته شده‌اند.

خانم مرکل در جریان این دیدار، خواستار تسریع در مبارزه با تغییرات اقلیمی شد و تاکید کرد اکنون اقدام جدی برای مهار چالش گرمایش زمین «مهمتر از هر زمانی است».

او وعده کمک‌های دولتی برای بازسازی مناطق آسیب دیده را داد و اولاف شولتز، معاون صدراعظم و وزیر دارایی آلمان نیز از برنامه شورای وزیران این کشور برای تصویب یک طرح کمک اضطراری برای بازماندگان در نشست هفته آینده خبر داد.

او رقم این کمک را دست‌کم ۳۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود که یک برنامه بازسازی گسترده و چند میلیارد یورویی نیز در دست تهیه است.

تداوم آب و هوای بحرانی در غرب اروپا

گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت در مناطق جنوبی آلمان در مرز این کشور با اتریش همچنان رو به وخامت است و بارندگی‌های شدید و سیل آسا ادامه دارد.

در شهر برشتس‌گادن، آماده باش برای جلوگیری از وقوع «فاجعه» حاکم است و صدها آتش نشان در محل مستقر شده‌اند. در آنسوی مرزهای جنوبی در شهر قدیمی «هالین» اتریش نیز آبگرفتی‌های زیادی دیده می‌شود و آتش نشانان و نیروهای امداد به حالت آماده باش درآمده‌اند.

در شرق، شامگاه شنبه رودخانه‌های مرزی آلمان و جمهوری چک سرزیر شدند و خسارات زیادی برجای گذاشتند.

با عبور سیل ویرانگر از بسیاری از مناطق آلمان، مردم محلی به همراه آتش نشانان، نیروهای حفاظت از مدنی، مقامات شهرداری و سربازان، کار پاکسازی و جمع آوری آوارهای گل آلود را آغاز کرده‌اند.

ساکنان مناطق سیل زده آلمان آنچه را که روی داده به یک «جنگ» تشبیه کرده‌اند و همچنان در جستجوی دهها ناپدید این حادثه هستند.

واکنش‌ها به خنده آرمین لاشت

این فاجعه طبیعی حدود دو ماه پیش از انتخابات عمومی آلمان و کناره گیری آنگلا مرکل از قدرت روی داده و در این وضعیت، هرکدام از نامزدهای انتخابات سعی می‌کند بیش از گذشته بر موضوع مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی تاکید کند.

اما در این میان، فردی که احتمال می‌رود بتواند به زودی به عنوان جانشین آنگلا مرکل در قامت صدراعظم جدید ظاهر شود، با یک گاف سیاسی همه را متحیر کرد.

رسانه‌های آلمان تصویری از آرمین لاشت، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او روز شنبه در جریان مراسم ادای احترام به قربانیان این فاجعه، می‌خندیده است.

بر این اساس برخی از روزنامه‌های آلمان اینگونه تیتر زدند که «لاشت در حالی که کشور در رنج است، می‌خندد» و بسیاری نیز با اشاره به خشم ملت از این رفتار، خواستار عذرخواهی او شده‌اند.

این تصویر بویژه از آن رو بسیار واکنش برانگیز بوده که آرمین لاشت در حال حاضر رئیس‌الوزرای یکی از دو منطقه با بیشترین آسیب از سیل، یعنی نوردراین‌وستفالن است.

حمایت اتحادیه اروپا

روز شنبه همچنین اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در جریان سفر به بلژیک، حمایت خود را از کشورهای آسیب دیده از شرایط بد جوی اعلام کرد و افزود برای جلوگیری از وقوع آسیب‌های مشابه در هلند، لوکزامبورگ و سوئیس که این شرایط بد جوی آنها را تحت تاثیر قرار داده، در کنار دولت‌ها خواهد بود.

بلژیک روز سه‌شنبه را عزای ملی اعلام کرده است؛ تا کنون دست‌کم ۲۷ نفر نیز در این کشور در پی حوادث مرگبار یک هفته اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا به قربانیان سیل‌های اخیر در چند کشور غرب قاره ادای احترام کرد

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟