تاسف «عمیق» بایدن از رای دادگاه علیه طرح «داکا» و به خطر افتادن آینده صدها هزار کودک مهاجر

the Deferred Action for Childhood Arrivals Program (DACA)
the Deferred Action for Childhood Arrivals Program (DACA) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن در بیانیه‌ای گفت كه دولتش خواستار تجدیدنظر در رای قاضی فدرال شده «كه صدها هزار جوان مهاجر را به سوی آینده‌ای نامعلوم می‌کشاند.»

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد از تصمیم یک قاضی دادگاه كه اصلاحات انجام شده در دولت اوباما برای محافظت از مهاجران جوانی كه در كودكی وارد ایالات متحده می‌شوند را باطل اعلام کرده، «عمیقا ناامید» شده است.

او در بیانیه‌ای گفت كه دولتش خواستار تجدیدنظر در رای قاضی فدرال شده «كه صدها هزار جوان مهاجر را به سوی آینده‌ای نامعلوم می‌کشاند.»

دادگاه فدرال آمریکا این رای را در قبال برنامه «داکا» (DACA: Deferred Action for Childhood Arrivals Program) صادر کرد. این برنامه در سال ۲۰۱۲ میلادی با هدف پایان دادن به سرگردانی‌ مهاجران زیر ۳۰ سالی تصویب شد که در کودکی توسط والدینشان بطور غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شده‌اند و اکنون در معرض خطر اخراج قرار دارند.

این جوانان «رویاپردازان» (Dreamers) نامیده می‌شوند و هدف از این برنامه، دادن فرصتی به آنها بود تا زندگی خود را در ایالات متحده بسازند.

تا کنون حدود ۷۰۰ هزار مهاجر جوان از این طرح بهره‌مند شده‌اند. این طرح نه تنها مانع از اخراج آنها می‌شود بلکه یک کد تامین اجتماعی به آنها می‌دهد؛ چیزی که برای کار، اجازه رانندگی یا تحصیل در ایالات متحده ضروری است.

با این وجود یک قاضی فدرال در شهر هوستون ایالت تگزاس عصر جمعه حکم داد که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین پس از عدم موفقیت در تصویب این طرح در کنگره و تنها با صدور یک فرمان برای اجرایی کردن آن، از حدود اختیارات خود فراتر رفته است.

این رای جدید جوانانی را که پیش از این در طرح «داکا» ثبت نام کرده‌اند هدف قرار نمی‌دهد، اما استفاده از آن را برای جوانان جدید ممنوع می‌کند.

پیش از این نیز دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی با «غیرقانونی» خواندن این طرح، دستور لغو آن را داد اما دستور او با رای ویلیام السوپ، قاضی منطقه‌ای در سانفرانسیسکو متوقف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه اعتصاب غذای مهاجران غیرقانونی در بروکسل؛ نگرانی سازمان ملل و اختلاف در دولت بلژیک

دولت ترامپ مصمم به لغو برنامه حمایت از «رویاپردازان» تا ۶ ماه دیگر است

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند