دولت ترامپ مصمم به لغو برنامه حمایت از «رویاپردازان» تا ۶ ماه دیگر است

تظاهرات مخالفان لغو برنامه «داکا»
تظاهرات مخالفان لغو برنامه «داکا» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان عالی آمریکا هفته گذشته با طرح دولت فدرال برای لغو برنامه موسوم به «داکا» مخالفت کرده بود. این طرح از اخراج مهاجرانی که در کودکی به طور غیرقانونی به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند جلوگیری می‌کند.

آگهی

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با وجود حکم اخیر دیوان عالی این کشور در نظر دارد تا ظرف شش ماه آینده به طرح حمایت از مهاجرانی که در دوران کودکی به طور غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شده اند پایان دهد.

دیوان عالی ایالات متحده هفته گذشته با طرح دولت فدرال برای لغو برنامه موسوم به «داکا» (DACA) مخالفت کرده بود. با این حال چد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا روز یکشنبه تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ طرح «داکا» را «غیرقانونی» می داند و مصمم به لغو آن طی شش ماه آینده است. وی گفت: «[قضات دیوان عالی] هرگز نگفته اند که برنامه [داکا] قانونی است. آنها تنها با استدلال و روشی که ما استفاده کرده بودیم موافق نبودند.»

برنامه «داکا» که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به اجرا گذاشته شد از اخراج حدود ۶۴۹ هزار مهاجر غیرقانونی جلوگیری می کند. در آمریکا از این مهاجران که در دوران کودکی به این کشور مهاجرت کرده اند به عنوان «رویاپردازان» (Dreamers) یاد می شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
تظاهرات در دفاع از «رویاپردازان» در آمریکاAP Photo

مخالفت دیوان عالی آمریکا با لغو «داکا» با توجه به انتصاب دو قاضی این دیوان از سوی دونالد ترامپ و اکثریت محافظه کار آن، دور از انتظار بود. اکثریت قضات دیوان عالی ایالات متحده حکم دادگاه های فدرال مبنی بر «غیرقانونی بودن» لغو برنامه حمایت از «رویاپردازان» را تائید کرده اند. با این حال تائید حکم دادگاه های فدرال از تلاش مجدد دولت دونالد ترامپ برای لغو «داکا» جلوگیری نمی کند.

رئيس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از تصمیم دیوان عالی این کشور تاکید کرده است که بار دیگر طرح هایی را برای لغو برنامه «داکا» ارائه خواهد کرد اما از جزئیات این طرح ها سخنی نگفت.

سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا در مورد احتمال استفاده دونالد ترامپ از فرمان اجرایی برای لغو «داکا» تاکید کرد که دولت فدرال به دنبال متقاعد کردن کنگره برای دستیابی به راه حلی در این باره است.

در حالی که کمتر از پنج ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است انتظار می رود که سرنوشت «رویاپردازان» و همچنین ترکیب دیوان عالی آمریکا به یکی از موضوعات کارزار انتخاباتی پیش رو تبدیل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک دادگاه در آمریکا اجرای دستور ترامپ درباره قانون داکا را متوقف کرد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟