یک دادگاه در آمریکا اجرای دستور ترامپ درباره قانون داکا را متوقف کرد

یک دادگاه در آمریکا اجرای دستور ترامپ درباره قانون داکا را متوقف کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ بارها گفته است که ممنوعیت سفر برای محافظت از ایالات متحده در برابر «تروریسم» از سوی «ستیزه جویان اسلامی» مورد نیاز است.

آگهی

دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا (واشنگتن) روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) حکم کرد که دولت موظف است برنامه اخراج مهاجران داکا را متوقف کند و درخواست‌های جدید مهاجران داکا را نیز بپذیرد.

جان دی. بیتز، قاضی این دادگاه این برنامه را بدلیل «مغایرت با قانون» و «ابهام در نحوه اجرا» به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق درآورد و به وزارت امنیت داخلی اجازه داد که در صورت مخالفت با این حکم، توضیحات قانع‌کننده‌ای در مورد اخراج مهاجران و عدم پذیرش درخواست‌های مهاجرتی ارائه کند.

لغو برنامه داکا واخراج مهاجران غیرقانونی از اولویت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در زمینه برنامه‌های مهاجرتی بود. پیشتر وی و رهبران دموکرات کنگره آمریکا توافق کرده بودند تا برنامه داکا را غیرقانونی اعلام کنند.

داکا قانونی بود که در سال ۲۰۱۲ و در دوره ریاست جمهوی باراک اوباما، به تصویب رسید و به موجب آن کسانی که در زمان مهاجرت غیرقانونی به آمریکا زیر سن قانونی قرار داشتند، می‌توانند در این کشور به طور قانونی مشغول به تحصیل و کار شوند. لغو این برنامه می‌تواند بر شرایط زندگی حدود ۸۰۰ هزار نفر از کسانی که به «رویا پردازها» اطلاق می‌شود، اثر بگذارد.

حکم قضایی برای توقف تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده در رد درخواست رویا پردازها و اخراج آنها پیشتر در دادگاه‌های بروکلین و سانفرانسیسکو نیز صادر شده بود، اما هیچ کدام از آنها دولت را موظف به پذیرش درخواست‎های جدید نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از مردم آمریکا در برابر قانون اخراج مهاجران داکا اعتراض کردند

فرمان ممنوعیت سفر ترامپ

امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) دولت دونالد ترامپ به دادگاه عالی می‌رود تا از ادله خود برای ممنوعیت سفر شهروندان کشورهایی که اکثریت آنها مسلمان هستند، دفاع کنند.

فرمان ممنوعیت سفر برای شهروندان کشورهایی چون ایران، عراق، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی، سومالی، سودان، ونزوئلا و چاد از سوی در دونالد ترامپ در نظر گرفته شده بود. نام برخی کشورها در نسخه‌های «تعدیل» شده فرمان اول حذف و برخی هم اضافه شدند. نام اتباع ایران در هر سه نسخه فرمان ترامپ آمده است. (در حال حاضر هشت کشور، شامل شش کشور عمدتا مسلمان شامل حال این فرمان می شوند.)

دونالد ترامپ بارها گفته است که ممنوعیت سفر برای محافظت از ایالات متحده در برابر «تروریسم» از سوی «ستیزه جویان اسلامی» مورد نیاز است.

با این حال، یک سال بعد از طرح ممنوعیت ورود شهروندان این کشورها به آمریکا، در ماه ژانویه ۲۰۱۸ اعلام شد که آمریکا این ممنوعیت‌ها را برای پناهجویانی که از این کشورها خواهان ورود به آمریکا هستند، لغو می‌کند، اما برای سایر مسافران این ممنوعیت پابرجا است.

پیشتر نیز برخی دادگاه‌های با قدرت کمتر درخواست ممنوعیت لغو این قانون را صادر کرده بودند، اما این بار قضات دادگاه عالی ایالات متحده امکان تاثیر شعار انتخاباتی ترامپ (جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا) را در صدور این فرمان اجرایی بررسی می‌کنند. انتظار می رود دادگاه تا پایان ماه ژوئن نظر خود را اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شناسایی ۳۹۰۰ کودک که با دستور ترامپ در مرز مکزیک و ایالات متحده از والدینشان جدا شدند

دولت ترامپ مصمم به لغو برنامه حمایت از «رویاپردازان» تا ۶ ماه دیگر است

دولت آمریکا ۱۸۰۰ کودک مهاجر غیرقانونی را به خانواده‌هایشان بازگرداند