آیا واکسن‌های کرونا در بدن‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف هم موثر هستند؟

Virus Outbreak Antibodies
Virus Outbreak Antibodies Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ایالات متحده آمریکا بدن حدود ۳ درصد از بزرگسالان سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در میان آنها، افراد مبتلا به اچ آی وی (ایدز)، گیرندگان پیوند عضو، برخی از بیماران سرطانی و افرادی با اختلالات ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و لوپوس نیز دیده می‌شوند.

آگهی

آیا واکسن‌های کرونا در بدن‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف هم موثر هستند؟ به گفته پزشکان احتمالا نه به خوبی عملکرد آنها در بدن‌های سالم؛ با این وجود تزریق این واکسن‌ها تا حدی از بدن در قبال ابتلا به بیماری کووید۱۹ محافظت خواهد کرد.

به همین دلیل است که همچنان واکسیناسیون در مقابل کرونا به افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل بیماری یا مصرف داروهای خاص ضعیف شده، توصیه می‌شود.

همچنین مهم است که خانواده، دوستان و مراقبان این افراد نیز واکسینه شوند تا احتمال انتقال ویروس از آنها به این افراد کمتر شود.

در ایالات متحده آمریکا بدن حدود ۳ درصد از بزرگسالان سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در میان آنها، افراد مبتلا به اچ آی وی (ایدز)، گیرندگان پیوند عضو، برخی از بیماران سرطانی و افرادی با اختلالات ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و لوپوس نیز دیده می‌شوند.

اگرچه تا کنون بطور گسترده و در مقیاس بزرگ درباره نتیجه تزریق واکسن‌های کرونا به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مطالعه نشده، اما اطلاعات و تجربیات محدود در مورد واکسیناسیون افراد در مقابل بیماری‌های آنفلوانزا و ذات الریه نشان می‌دهد که این واکسن‌ها در بدن آنها به اندازه بدن افراد سالم تاثیر گذار نیستند.

به این معنی که افراد دارای بدنی با سیستم ایمنی ضعیف، باید اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در ازدحام زیاد را جدی بگیرند و ادامه دهند.

دکتر آجیت لیمای، متخصص پیوند در دانشگاه پزشکی واشنگتن در سیاتل می‌گوید: «ادامه همه اقدامات احتیاطی که قبل از واکسیناسیون در نظر داشتید کاملا منطقی به نظر می‌رسد.»

توصیه مقامات پزشکی در ایالات متحده این است که بیماران مبتلا به بسیاری از سرطان‌ها باید در اولین فرصت ممکن واکسینه شوند؛ اما افرادی که تحت پیوند سلول‌های بنیادی یا سلول درمانی قرار می‌گیرند باید پس از آغاز درمان، دست‌کم برای سه ماه منتظر بمانند و سپس تا واکسینه شوند. این تاخیر باعث می‌شود که واکسن‌ها به بهترین شکل کار کنند.

پزشکان هم اکنون در حال مطالعۀ این موضوع هستند که برای دریافت کنندگان پیوند اعضا، آیا دریافت یک دوز اضافی باعث موثرتر شدن واکسن‌ها خواهد شد یا خیر.

در فرانسه نیز دوز سوم واکسن‌های کرونا به مبتلایان به نقص ایمنی و دریافت کنندگان پیوند اعضای بدن، توصیه می‌شود.

اسرائیل اخیراً دوز اضافی واکسن فایزر را برای بیماران پیوند اعضا و سایر افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف آغاز کرده است.

برخی از دریافت کنندگان پیوند در ایالات متحده نیز با هدف محافظت بیشتر از خود، به دنبال دریافت دوز سوم واکسن‌های کرونا هستند حتی اگر دولت فدرال اجازه واکسیناسیون اضافی را نداده باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار بی‌سابقه روزانه کرونا در ایران؛ تزریق روزانه واکسن در تهران به ۸۵ هزار دُز می‌رسد

کاخ سفید از ادامه مذاکرات برای انجام سفر لغو شده هیات اسرائیلی به آمریکا خبر داد

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد