رهبر ایران غلامحسین‌ محسنی اژه‌ای را به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب کرد

غلامحسین محسنی اژه‌ای
غلامحسین محسنی اژه‌ای Copyright عکس از مرضیه موضوی، ایرنا
Copyright عکس از مرضیه موضوی، ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز پنجشنبه با صدور حکمی غلامحسین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضاییه منصوب کرد.

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز پنجشنبه با صدور حکمی غلامحسین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضاییه منصوب کرد.

رهبر ایران در حکم خود آقای اژه‌ای را فردی دارای «صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان در امر قضا» خوانده است.

انتصاب آقای اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه تنها یک روز پس از آن اعلام می‌شود که ابراهیم رئیسی از رهبر ایران خواسته بود تا با توجه به انتخابش به عنوان رئیس جمهور درباره رئیس‌ جدید قوه قضائیه تصمیم گیری کند.

در پی انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، گمانه‌زنی‌هایی درباره جانشین او در قوه قضاییه مطرح شده بود. برخی منابع خبری در ایران از آقای اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه به عنوان گزینه احتمالی آقای خامنه‌ای برای ریاست بر این قوه سخن گفته‌ بودند.

جایگاه در نظر گرفته شده برای آقای اژه‌ای در دیدار روز دوشنبه رهبر ایران با مسئولان قوه قضائیه که همتراز با آقای رئیسی بود بر صحت این گمانه افزود. بنابراین اعلام خبر انتصاب آقای اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه غافلگیرکننده نیست.

پیشتر از علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس کنونی دیوان عالی کشور و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز به عنوان جانشینان احتمالی آقای رئیسی نام می‌بردند.

از نمایندگی دادستانی در وزارت اطلاعات تا ریاست بر قوه قضائیه

نام آقای اژه‌ای که متولد ۱۳۳۵ است به‌ویژه پس از آن مطرح شد که محاکمه غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران را در سال ۱۳۷۷بر عهده گرفت.

البته او در سال‌های گذشته مسئولیت‌های مختلفی مانند دادستانی دادگاه ویژه روحانیت، وزارت اطلاعات در دولت نهم، دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته است.

گفته می‌شود که وی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز است.

با این حال در حکم آقای خامنه‌ای برای آقای اژه‌ای از تعریف‌های معمول او برای روسای سابق قوه قضائیه خبری نیست. رهبر ایران در حکم انتصاب آقای اژه‌ای تنها به «صلاحیت های قانونی»، «برخوردار از تجربه‌ گرانبها» و «شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان» او در امر قضا اشاره‌ای کرده است.

رهبر ایران در احکامی که برای روسای سابق قوه قضائیه صادر کرده بود همواره به جایگاه حوزوی و دانش فقهی منصوبانش اشاره می‌کرد.

آقای اژه‌ای که از جمله شاگردان مدرسه معروف «حقانی» است پس از انقلاب اسلامی ایران با وجود سن کم مانند برخی دیگر از هم مدرسه‌ای‌های خود به قوه قضائیه رفت و رسیدگی به پرونده‌های سیاسی را برعهده گرفت. او از آن زمان تاکنون در سمت‌های قضایی و امنیتی مشغول به کار بوده است.

یکی از مهم‌تریم پرونده‌هایی که وی در سال‌های اولیه تأسیس جمهوری اسلامی ایران در دست داشت، پرونده مهدی هاشمی، برادر داماد آیت الله منتظری، قائم مقام وقت رهبری بود که منجر به اعدام او شد. آقای اژه‌ای در این پرونده نماینده دادستان در وزارت اطلاعات بود.

او که از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۶۷ نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود، در دهه هفتاد قضاوت پرونده‌هایی را برعهده گرفت که رسیدگی به آن‌ها با سر و صدای زیاد همراه بود.

رئیسی که در لیست تحریم ها قرار دارد

بنابراین آقای اژه‌ای نیز مانند آقای رئیسی در زمان اعدام‌های مخالفان سیاسی حکومت در سال ۶۷ در قوه قضائیه مشغول به کار بوده است. در این سال تعداد بسیاری از مخالفان حکومت که در زندان های ایران زندانی بودند اعدام شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای اژه‌ای که از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۸ وزیر اطلاعات دولت اول محمود احمدی نژاد بود پس از اختلاف با رئیس جمهور و برکناری اش از این وزارتخانه، دادستان کل کشور و سپس معاون اول قوه قضاییه شد.

او که در سال‌های گذشته و هم‌زمان با صدور احکام سنگین برای معترضان بازداشت شده در سمت های بالای قوه قضائیه مشغول به کار بوده است، در فهرست تحریم‌های آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواپیمای حامل محسنی اژه‌ای به‌صورت اضطراری در اصفهان به زمین نشست

قوه قضائیه ایران: حکم اعدام سه متهم حوادث آبان وارد روند اجرا شد

سخنگوی قوه قضائیه: از طایفه احمدی‌نژاد هر کس خلاف قانون انجام دهد، تعقیب می‌شود