استعفای نخست وزیر سوئد؛ گفتگوهای ائتلافی آغاز شد

نخست‌وزیر سوئد استعفا کرد
نخست‌وزیر سوئد استعفا کرد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفان لوفون، نخست وزیر سوئد امروز دوشنبه با اعلام استعفای خود، از رئیس پارلمان این کشور خواست تا برای تشکیل دولت جدید تلاش کند.

آگهی

استفان لوفون، نخست وزیر سوئد امروز دوشنبه با اعلام استعفای خود، از رئیس پارلمان این کشور خواست تا برای تشکیل دولت جدید تلاش کند.

پارلمان سوئد هفته گذشته با برگزاری جلسه‌ای به آقای لوفون که قدرت را از سال ۲۰۱۴ در دست دارد، رای اعتماد نداد. با این حال او تا زمان تشکیل دولت جدید به عنوان سرپرست به کار خود ادامه خواهد داد.

اینک انتظار می‌رود که آندراس نورلن، رئیس پارلمان سوئد با رهبران احزابی که ممکن است بتوانند دولت جدیدی را تشکیل دهند، وارد گفتگو شود.

آقای لوفون به هنگام استعفایش از سمت نخست وزیری از پارلمان سوئد خواست تا به جای برگزاری انتخابات زود هنگام، برای تشکیل دولت جدید تلاش کند.

حزب سوسیال دموکرات آقای لوفون که با حزب سبزها در ائتلاف است، با داشتن ۱۰۰ کرسی از ۳۴۹ کرسی پارلمان همچنان بزرگ‌ترین تشکیلات را دارا است. بنابراین انتظار می‌رود که آنان مذاکرات را آغاز کنند.

پیشتر دولت آقای لوفون در پی بحرانی که پس از انتخابات سال ۲۰۱۸ در سوئد ایجاد شده بود توانست پس از چهار ماه مذاکره در ژانویه ۲۰۱۹ دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد.

اگر چه حزب ناسیونالیست دموکرات های سوئد که منتقد حزب سوسیال دموکرات است، درخواست رأی عدم اعتماد به آقای لوفون را ارائه داد اما این خواسته زمانی به نتیجه رسید که حزب چپ حمایت خود را از دولت پس گرفت. این اقدام حزب چپ زمانی انجام شد که دولت از قانون پیشنهادی اش برای مقابله با کمبود مسکن سخن گفت.

با این حال آقای لوفون توانسته است حزب چپ را به عنوان یک متحد بازگرداند اما گروه‌های کوچک لیبرال که پیشتر از دولت سوسیال دموکرات حمایت می‌کردند خواهان یک دولت راست میانه هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

البته محافظه کاران همچنان آقای لوفون را برای نخست وزیری ترجیح می‌دهند اما تمایلی برای همکاری با دموکرات های سوئد یا حزب چپ ندارند. میانه روها به عنوان دومین حزب بزرگ سوئد در تلاش هستند تا رهبر خود را به نخست وزیری برسانند.

انتخابات بعدی در سوئد در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان سوئد آماده رای دادن به نخستین زن به‌عنوان نخست وزیر می‌شود

دادگاهی در سوئد فعال دگرباش جنسی سابق را به جرم تجاوز به مهاجران به زندان محکوم کرد

سوئد مقررات سخت‌گیرانه مهاجرتی را دائمی می‌کند