رویارویی ناوهای روسیه و بریتانیا؛ اطلاعات طبقه‌بندی شده در ایستگاه اتوبوس شهر کنت جا ماند

ناوشکن دفاع هوایی نیروی دریایی بریتانیا
ناوشکن دفاع هوایی نیروی دریایی بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسناد طبقه‌بندی شده وزارت دفاع بریتانیا حاوی جزئیات مربوط به حضور ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ام‌اس(HMS) در آبهای اوکراین، واکنش احتمالی روسیه به کشتی‌های عبوری از سواحل کریمه و نیز برنامه حضور نیروهای ارتش بریتانیا در افغانستان در یک ایستگاه اتوبوس در کنت پیدا شد.

آگهی

اسناد طبقه بندی شده وزارت دفاع بریتانیا حاوی جزئیات مربوط به حضور ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ام‌اس(HMS) در آبهای اوکراین، واکنش احتمالی روسیه به کشتی‌های عبوری از سواحل کریمه و نیز برنامه حضور نیروهای ارتش بریتانیا در افغانستان در یک ایستگاه اتوبوس در کنت پیدا شد.

سخنگوی وزارت دفاع با تایید این که یک کارمند این وزارتخانه مفقود شدن این اسناد را گزارش کرده است، از آغاز تحقیقات در این باره خبر داد.

بی‌بی‌سی گزارش داده که این اسناد در بسته‌ای خیس شده که شامل ۵۰ صفحه از نامه‌های الکترونیکی و پاورپوینت‌های متعلق به دفتر یک مقام ارشد در وزارت دفاع بریتانیا بوده، صبح روز سه‌شنبه در پشت یک ایستگاه اتوبوس در کنت توسط یک فرد عادی پیدا شده و سپس در اختیار این رسانه قرار گرفته است.

اسناد مربوط به آن چه که وزارت دفاع بریتانیا عبور «بی‌خطر» ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ام‌اس(HMS) یاد کرده بود، نشان می‌دهد که این ناوشکن به هنگام عبور از آبهای سرزمینی اوکراین با لحاظ احتمال واکنش روسیه، تسلیحات خود را پوشانده و بالگرد آن نیز در آشیانه خود مستقر شده بوده است.

روز چهارشنبه بیش از ۲۰ هواپیمای روسی و دو ناو گارد ساحلی این کشور، ناوشکن بریتانیا را در ۱۹ کیلومتری سواحل کریمه احاطه کردند و بنا بر ادعای وزارت دفاع روسیه، یک کشتی گشت‌زنی این کشور اخطارهای شلیک صادر کرده و یک جت روسی نیز در مسیر ناوشکن بریتانیای بمب اخطار فرود آورده ولی دولت بریتانیا این گزارش را رد کرده و هرگونه شلیک اخطار را انکار کرده است.

اما اسناد پیدا شده در ایستگاه اتوبوس کنت نشان می‌دهد که موریت ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ام‌اس(HMS)، اواخر روز دوشنبه در میان سطوح بالای وزارت دفاع بریتانیا مورد بحث قرار گرفته و احتمال واکنش قاطع روسیه به این ماموریت نیز از سوی برخی مقامات مطرح شده است.

این اسناد تایید می‌کند که ماموریت ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ام‌اس تصمیمی محاسبه شده توسط دولت بریتانیا برای ابراز حمایت از اوکراین در برابر روسیه با وجود تمامی خطرات احتمالی موجود بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بخش دیگری از این اسناد به بروزرسانی اطلاعاتِ کارزارهای(کمپین‌های) صادرات اسلحه و ارزیابی صورت گرفته در مورد مناطقی است که می‌تواند به رقابتی تازه میان بریتانیا و متحدان اروپایی این کشور دامن بزند. همچنین یادداشت‌هایی حاوی خلاصه‌ای از جلسه دفاعی دوشنبه گذشته بریتانیا و ایالات متحده با محوریت تمرکز امنیتی دولت بایدن بر چین و هند و اقیانوس آرام و نیز توصیه‌های امنیتی در مورد نحوه خروج نیروهای نظامی بریتانیا از افغانستان در میان اسناد یافت شده وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزمایش موشک کروز مافوق صوت توسط روسیه؛ زیرکن به هدف خورد

راهبرد تازه اتحادیه اروپا در قبال روسیه تشریح شد: اقتدار بیشتر و پاسخ‌گویی به تلاش‌های مخرب

دوچرخه‌های برقی بی‌زنجیر و بی‌صدا؛ سواره نظام جدید ارتش بریتانیا با الهام از جنگ اوکراین