غنی و عبدالله در واشنگتن؛ طالبان حلقه محاصره شهر پلخمری را تنگ‌تر کرد

نیروهای نظامی افغانستان در کندز
نیروهای نظامی افغانستان در کندز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رونالد نویمان، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در کابل می‌گوید: «در زمانی که روحیه‌ها بسیار متزلزل است و همه چیز در سراشیبی قرار دارد هر کاری که بتواند برای کمک به تقویت روحیه و تقویت دولت انجام شود، ارزشمند است.»

آگهی

رسانه‌های افغانستان می‌گویند حلقه محاصره در اطراف شهر پلخمری از سوی نیروهای طالبان تنگ‌تر شده است.

طبق گزارش طلوع نیوز، در ادامه نبردهای بین نیروهای دولتی و طالبان دو شب پیش اداره حوزه دوم امنیتی شهر پلخمری به دست نیروهای طالبان افتاد.

طالبان از میانه ماه اردیبهشت (ثور) حملات شدیدی را علیه نیروهای دولتی در سرتاسر افغانستان آغاز کرده و ادعا می‌کنند اختیار دست‌کم ۸۷ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی را در در دست دارد.

دولت افغانستان بسیاری از ادعاهای فتوحات طالبان را رد کرده و می‌گوید که تایید ادعای سقوط ولسوالی‌ها به صورت مستقل آسان نیست، به ویژه آن که مناطقی نیز مرتباً میان نیروهای ارتش و طالبان دست به دست می‌شوند.

نیروهای پلیس و کماندوها می‌گویند چهارشنبه شب چندین حمله گروهی طالبان برای ورود به پلخمری را عقب راندند.

در هفته گذشته هشت ولسوالی بغلان به دست طالبان افتاده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و هیات همراهش در واشنگتن دیدار کرد و گفت امیدوار است که دولت بایدن روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تاخیر بیاندازد.

وی معتقد است که طالبان با عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان جسور شده‌اند و سال‌ها پیشرفت به خصوص برای حقوق زنان افغان را در راه گرفتن کابل زیر پا می‌گذارد.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی همچنین با چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا دیدار کردند.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار می‌کند تا در مورد آخرین تحولات افغانستان صحبت کنند چراکه نیروهای آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ در حال خروج از این کشور هستند و نیروهای دولتی افغانستان برای دفع پیشروی‌های طالبان تلاش می‌کنند.

طبق گزارش رویترز، جلسه اتاق بیضی کاخ سفید برای اشرف غنی به اندازه هرگونه کمک جدید آمریکا ارزشمند باشد زیرا این امر به منزله تایید حمایت بایدن از رهبر افغانستان در بحبوحه مشکلات فراوان تلقی می‌شود.

در زمانی که روحیه‌ها بسیار متزلزل است و همه چیز در سراشیبی قرار دارد هر کاری که بتواند برای کمک به تقویت روحیه و تقویت دولت انجام شود، ارزشمند است.
رونالد نویمان
سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در کابل

رونالد نویمان، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در کابل می‌گوید: «در زمانی که روحیه‌ها بسیار متزلزل است و همه چیز در سراشیبی قرار دارد هر کاری که بتواند برای کمک به تقویت روحیه و تقویت دولت انجام شود، ارزشمند است.»

وی اضافه می‌کند: «دعوت از غنی در اینجا [واشنگتن] یک نشانه کاملا قوی است که ما از او حمایت می‌کنیم.»

کارین ژان پیر، معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید نخستین دیدار بایدن به‌عنوان رئیس جمهور با غنی و عبدالله «تعهد همیشگی ما نسبت به مردم افغانستان و نیروهای امنیتی نشان می‌دهد.»

بایدن از کنگره آمریکا خواسته است که ۳.۳ میلیارد دلار کمک امنیتی را برای افغانستان در سال آینده تصویب کند و قرار است ۳ میلیون دُز واکسن برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ به کابل ارسال شود.

ژان پیر می‌گوید که بایدن از غنی و عبدالله «به‌عنوان یک جبهه متحد» یاد خواهد کرد و بر حمایت ایالات متحده از مذاکرات برای توافق صلح تاکید می‌کند.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که پیش بینی می‌شود حدود ۶۵۰ سرباز آمریکایی برای تامین امنیت دیپلمات‌ها پس از خروج نیروهای اصلی نظامی آمریکا در افغانستان تا دو هفته آینده بمانند. علاوه بر این چند صد نیروهای آمریکایی دیگر تا ماه سپتامبر در فرودگاه کابل باقی خواهند ماند تا به نیروهای ترکیه برای تامین امنیت کمک کنند.

آمریکا با آغاز روند خارج کردن نیروهایش از افغانستان در روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت/ثور) و پایان عملیات خروج در روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور/سنبله) سال جاری، می‌خواهد پس از ۲۰ سال به طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود پایان دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هرات؛ ۱۳۰ نیروی طالبان اسلحه‌هایشان را تحویل داده و به طرح صلح پیوستند

اشرف غنی: آمادۀ بحث دربارۀ برگزاری یک انتخابات زودهنگام و از مسیر دموکراتیک هستیم

اشرف غنی در اولین روز «نشست ۲۰۲۰ افغانستان»: کمک خیریه نمی‌خواهیم