روسای جدید و پیشین موساد: به قلب ایران نفوذ کردیم؛ ایران برنامه سلاح کشتار جمعی دارد

یوسی کوهن
یوسی کوهن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نه کوهن و نه نتانیاهو، هیچ کدام درباره دیگر اقدامات اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران از جمله حملات خرابکارانه اخیر به سانتریفیوژهای موجود در تأسیسات هسته‌ای نطنز که تهران آنها را به اسرائیل نسبت می‌دهد، حرفی نزدند.

آگهی

یوسی کوهن شامگاه دوشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) در جریان مراسم تودیع خود از سمت ریاست سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور گفت که در دوران خدمت او اسرائیل موفق شد به «قلب ایران» نفوذ کند.

اظهارات کوهن در پایان دوره پنج ساله ریاست تشکیلات جاسوسی اسرائیل در حالی بیان شد که در سال‌های اخیر اقدامات پنهانی اسرائیل علیه ایران، به ویژه برنامه هسته‌ای این کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این اقدامات شامل ترور محسن فخری‌زاده که روزنامه تایم اسرائیل او را «پدر برنامه هسته‌ای ایران» می‌نامد، انفجارهای مرموز در سایت‌های حساس هسته‌ای ایران که به اسرائیل نسبت داده می‌شود و همچنین دستبرد غافلگیرانه از بایگانی هسته‌ای این کشور است که نتانیاهو آن را در سال ۲۰۱۸ در برابر جهانیان افشا کرد.

کوهن در مراسم خداحافظی خود در کنار نتانیاهو گفت: «ما به قلبِ قلب دشمن‌مان، ایران نفوذ کردیم. ما برای جمع‌آوری بی‌وقفه اطلاعات و برملا کردن رازها و شکستن اعتماد به نفس و غرور آنها (ایران) اقدام کردیم.»

کوهن گفت که عملیات دستبرد به اسناد در بایگانی سوابق هسته‌ای ایران، «برنامه هسته‌ای نظامی ایران و نقشه‌های آن، حفظ توانایی‌اش در حوزه نظامی هسته‌ای و نیرنگ‌ها و دروغ‌هایش را پر معرض دید جهانیان قرار داد.»

بارنیا: ایران با یا بدون توافق به سمت سلاح کشتار جمعی می‌رود

دوره خدمت یوسی کوهن روز سه‌شنبه پایان یافته و دیوید بارنیا، از نیروهای ارشد و باتجربه دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل به جای او منصوب خواهد شد. بنیامین نتانیاهو هفته گذشته گفت که مهم‌ترین وظیفه بارنیا در جایگاه رئیس موساد «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» خواهد بود.

رئیس جدید موساد در مراسم روز دوشنبه گفت که ایران در تلاش برای دستیابی به «رویای هسته‌ای» تحت حمایت بین‌المللی است. وی هشدار داد که ایران نلاش می‌کند تا «رؤیای خود» برای دستیابی به بمب اتمی را محقق سازد، حتی در شرایطی که در حال گفتگو با قدرت‌های جهانی برای احیا برجام است.

او تأکید کرد: «این موضوع باید با صدای بلند و واضح گفته شود که ایران حتی در این لحظه در تلاش است تا آرزوی هسته‌ای خود را تحت پوشش تضمین‌های بین‌المللی، تحقق بخشد».

بارنیا افزود: «ایران با برخورداری از حمایت توافق‌نامه یا بدون آن، با دروغ و پنهانکاری در حال پیشرفت مداوم در مسیر برنامه سلاح‌های کشتار جمعی است.»

نتانیاهو: سرقت اسناد هسته‌ای ایران از بهترین دستاوردهای موساد است

نتانیاهو در این مراسم، عملیات سرقت از بایگانی هسته‌ای ایران و انتقال پنهانی اسناد موجود در پرونده‌ها به اسرائیل را «یکی از با شکوه‌ترین دستاوردهای موساد در تمام تاریخ» این نهاد خواند.

با این حال نه کوهن و نه نتانیاهو، هیچ کدام درباره دیگر اقدامات اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران از جمله حملات خرابکارانه اخیر به سانتریفیوژهای موجود در تأسیسات هسته‌ای نطنز که تهران آنها را به اسرائیل نسبت می‌دهد، حرفی نزدند.

نتانیاهو گفت: «من نمی‌خواهم و نمی‌توانم جزئیات تمام کارهایی را که برای مبارزه با رژیم آیت‌الله‌ (خامنه‌ای) که ما را تهدید به نابودی می‌کند، بیان کنم. امشب هم بگذارید بیشتر این موارد در سایه باقی بماند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز در مراسم روز دوشنبه در اسرائیل حاضر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز گفتگوهای مصر و اسرائیل برای تحکیم آتش‌بس با حماس و بازسازی نوار غزه

وزیر خارجه اسرائيل: قطعا جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را می‌گیریم

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟