ساندرو پل داور بازی خاطره‌انگیز ایران- استرالیا درگذشت

تیم ملی ایران روز بازی ایران و استرالیا در آذر ماه ۱۳۷۶
تیم ملی ایران روز بازی ایران و استرالیا در آذر ماه ۱۳۷۶ Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساندرو پل مجاری مسابقات مهمی را در طول تاریخ فعالیت حرفه‌اش خود قضاوت کرده بود که نام او را عنوان یکی از داوران سرشناس دنیای فوتبال در کتاب تاریخ فوتبال جاودانه کرده است.

آگهی

ساندرو پل، داور سرشناس مجارستانی که خاطرات بسیاری برای فوتبالدوستان ایرانی رقم زد، در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

آقای پل که فینال خاطره‌انگیز جام جهانی ۱۹۹۴ بین تیم‌های برزیل و ایتالیا را سوت زده، ۴ بار به عنوان بهترین داور جهان انتخاب شد.

او برای ایرانیان یادآور خاطرات شیرینی است. در آذر ماه سال ۱۳۷۶، ساندرو پل مجاری با سابقه داوری فینال جام جهانی ۱۹۹۴ به ملبورن استرالیا رفت تا دیدار تیم‌های ایران و استرالیا را سوت بزند. مسابقه‌ای که تعیین می‌کرد کدام تیم سی و دومین کشور شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه خواهد بود.

عکس از: https://worldreferee.com/referee/sandor_puhl/
ساندرو پل، داور سرشناس مجارستانی که بازی دیدنی ایران-استرالیا را سوت زدعکس از: https://worldreferee.com/referee/sandor_puhl/

در آن مسابقه دراماتیک، تیم ملی فوتبال ایران توانست با کسب تساوی ۲-۲ برابر استرالیا به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف بعد از ۲۰ سال راهی جام جهانی فوتبال شود.

تصاویر در آغوش گرفتن ساندرو پل توسط حمید استیلی و علی دایی پس از به صدا در آمدن سوت پایان مسابقه هنوز در اذهان ایرانیان زنده است.

این البته نخستین آشنایی ایرانیان با ساندروپل نبود. او در سال ۱۳۷۴ هم برای قضاوت دربی تهران به ایران سفر کرده بود. بعد از مسابقه جنجالی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در سال ۱۳۷۳، فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفته بود برای قضاوت این مسابقه حساس از داوران خارجی استفاده کند.

در دربی سال ۷۳ که امیر قلعه‌نویی و فرشاد پویس کاپیتان‌های آبی‌ها و قرمزهای پایتخت بودند در نهایت این استقلال بود که توانست با نتیجه ۳-۱ بازی را به سود خود به پایان برساند. البته قضاوت پل در آن مسابقه بی‌اشکال نبود. او به اشتباه یک گل استقلال را صحیح دانست و یک گل پرسپولیس را هم به اشتباه آفساید اعلام کرد.

محمد فنایی در سال ۱۹۹۴ به عنوان کمک داور ساندرو پل در تیم داوری فینال جام جهانی آن سال حضور داشت.

این داور افسانه‌ای که در کشورش به عنوان یک چهره ملی شناخته می‌شود مسابقات اروپایی بسیاری را هم سوت زده است. از آن جمله می‌توان به فینال مسابقات جام باشگاه‌های اروپا در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد. مسابقه‌ای که میان بورسیا دورتموند آلمان و یوونتوس ایتالیا برگزار شد. جایی که زنبورهای آلمانی توانستند گورخرهای تورینی را با نتیجه ۳-۱ شکست دهند.

ساندرو پل در سال ۲۰۰۰ و با قضاوت دیدار دوستانه تیم‌های ایتالیا و انگلستان از دنیای داوری خداحافظی کرد. بعد از آن هم ساندرو پل سالها در کمیته داوران فیفا در سمت‌های مختلف فعالیت کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عواقب حمله و مشت‌زدن به صورت داور؛ تمام مسابقات لیگ‌های فوتبال ترکیه تعلیق شد

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس، در ۸۶ سالگی درگذشت

علیرضا فغانی داور بازی رده‌بندی جام جهانی شد