شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری را آغاز کرد

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی Copyright photo
Copyright photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.»

آگهی

شورای نگهبان از بامداد دوشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان شرکت در رقابت‌های سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران را که خرداد امسال برگزار می‌شود، آغاز کرد و مطابق با قانون نیز حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد تا نتایج نهایی را اعلام کند.

کار بررسی صلاحیت‌ها در حالی آغاز می‌شود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته بار دیگر بر موضع جنجالی این شورا مبنی بر احتمال رد صلاحیت نامزدها حتی در «لحظات آخر» برگزاری انتخابات یا در دوران تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد.

ایسنا به نقل از او نوشت: «به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است؛ اما تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در این‌خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و رویه این شورا این‌طور نبوده که ورود چندانی داشته باشد. ولی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این سابقه را داریم که در حین تبلیغات، برخی کاندیداها به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفته است.»

برای احراز صلاحیت‌ هرکدام از داوطلبان این انتخابات، رای مثبت ۷ نفر از ۱۲ عضو شورای نگهبان کافی است.

«حدود ۴۰ داوطلب مدارک لازم را دارند»

عباسعلی کدخدایی یک روز پیش از این، در جریان حضور در یکی از برنامه‌های شبکه خبر ایران اعلام کرد که وزارت کشور فهرست ۵۹۲ داوطلب را برای بررسی صلاحیت آنها به شورای نگهبان تحویل داده است که از این تعداد «حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری، طبق مصوبه شورای نگهبان، مدارک لازم را ارائه کرده‌اند».

او تاکید کرد که «اگر کسی نقص مدارک داشته باشد یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک را دارد».

شورای نگهبان می‌گوید که در این مرحله مطابق با قانون، برای هر کدام از داوطلبان پرونده‌ای تشکیل و با همکاری دستگاه‌ها و مراکز مختلف، گزارش‌های لازم درباره هرکدام از داوطلبان جمع آوری خواهد شد.

کدخدایی همچنین تاکید کرد که شورای نگهبان هیچ سقفی را برای شمار تایید صلاحیت‌ها تعیین نکرده است و به همین دلیل «اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم».

سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان نیز شب گذشته در جریان یک گفتگوی تلویزیونی در شبکه یک سیما اعلام کرد: «ما صرفاً داوطلبانی را که شرایط و وضعیت آنها منطبق با قانون باشد تأیید صلاحیت می‌کنیم؛ بنابراین از پیش چیزی به عنوان تعداد یا تقسیم‌بندی بر اساس گرایش‌های سیاسی مطرح نخواهد بود...در هیچ‌ جای قانون، مطلبی در خصوص گرایش سیاسی یا مقید بودن به تعداد و امثال اینها را نداریم.»

بنا بر اعلام وزارت کشور، پس از بررسی صلاحیت نامزدها، کمپین‌های انتخاباتی آنها از ۷ خرداد رسما آغاز خواهد شد و برای ۲۰ روز نیز ادامه خواهد داشت.

فرصت دو روزه برای تکمیل پرونده‌ها

عباسعلی کدخدایی همچنین در پایان اولین جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات در شورای نگهبان، مقابل خبرنگاران اعلام کرد از آنجا که مدارک و اسناد برای بررسی‌ صلاحیت‌ها کافی نبوده، «مقرر شد کارشناسان پرونده‌ها را تکمیل کنند... در جلسه بعدی که صبح روز چهارشنبه برگزار می‌شود، رسیدگی‌ها انجام خواهد شد تا بتوانیم نتیجه را زودتر اعلام کنیم.»

طی شبانه‌روز گذشته برخی افراد و گروه‌ها در داخل ایران اخباری مبنی بر تصمیم گیری درباره نامزدهای تایید صلاحیت شده اعلام کردند که سخنگوی شورای نگهبان ضمن رد این ادعاها اعلام کرد: «اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.»

بنا بر گزارش ایسنا، وی هشدار داد که «قوه قضاییه باید با کسانی که نسبت به انتشار اخبار کذب و زودهنگام مبنی بر تایید یا عدم تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اقدام می‌کنند، برخورد کند.»

ارائه اینترنت رایگان به نامزدها؟

همزمان با آغاز به کار بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دربارۀ حاشیه‌های ایجاد شده بر سر موضوع ارائه اینترنت رایگان به نامزدها توضیح داد.

محمدجواد آذری جهرمی گفت: «در روزهای گذشته پیامک‌های بسیاری مبنی بر اینکه اگر می‌دانستیم به نامزدها اینترنت رایگان داده می‌شود، نام‌نویسی می‌کردیم برای من ارسال شده است.»

او توضیح داد: «تخصیص اینترنت رایگان به نامزدهای ریاست جمهوری به معنای ارائه بسته اینترنت رایگان مصرفی نیست [بلکه] ارائه بسته امکانات تبلیغاتی در فضای مجازی (اعم از ارتباط ویژه با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی داخلی، تسهیلات ارتباطی، خدمات صوت و تصویری فراگیر) است... تا تمام نامزدهای تایید شده شورای نگهبان بتوانند در شیوع کرونا در فضایی عادلانه از ظرفیت‌های کمپین‌های فضای مجازی برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره لیست نهایی شورای نگهبان و نامزدهای تایید صلاحیت شده

دومین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری؛ از حضور پرحاشیه احمدی‌نژاد تا «انصراف» ظریف

آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ایران با اقدامات بی‌سابقه شورای نگهبان