اتحادیه اروپا: به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌هایتان را صادر کنید

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا Copyright Francisco Seco/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرد تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرد تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند. 

خانم فن در لاین شامگاه جمعه و در حاشیه نشست «اجتماعی» سران اروپا گفت بحث بر سر برداشتن مالکیت معنوی، حتی به تولید یک دوز بیشتر واکسن کرونا نمی‌انجامد. 

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هفته گذشته حمایت خود از لغو مالکیت معنوی تولید واکسن کووید-۱۹ را اعلام کرده بود. با این حال آلمان و سوئیس و همچنین شرکت‌های سازنده واکسن مخالفت خود را با این تئوری اعلام کردند. 

رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: «ما باید برای این بحث‌ها آماده باشیم. اما همزمان که داریم این صحبت‌ها را پیش می‌بریم احتیاج به نگرش ۳۶۰ درجه‌ای [جامع] به موضوع داریم چرا که همین حالا محتاج واکسیناسیون در همه جای جهان هستیم.» 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از یک دوره کند واکسیناسیون در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس، در هفته‌های اخیر کارزار مایه‌کوبی عمومی علیه ویروس کرونا را سرعت بخشیده اند.

اورزولا فن در لاین گفت: «اتحادیه اروپا تنها منطقه دموکراتیک جهان است که واکسن را در ابعاد گسترده صادر می‌کند.»

علاوه بر اتحادیه اروپا، چین و روسیه هم از صادرکنندگان عمده واکسن کووید-۱۹ در جهان هستند. ایالات متحده مقادیر عظیمی از واکسن را ذخبره کرده است. 

رئیس کمیسیون اروپا با رد چالش ناسیونالسیم واکسن در اتحادیه اروپا گفت: «حدود ۵۰ درصد واکسن تولید شده در [کشورهای عضو] و به‌ویژه از راه برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت،  به بیش از ۹۰ کشور صادر شده است.»

بخش قابل توجهی از واکسن‌های کووید-۱۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تولید می‌شود. با این حال روند واکسیناسیون در این منطقه، برخلاف اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا سریع نبوده است. 

خانم فن در لاین با انتقاد ضمنی از اولویت بحث مالکیت معنوی واکسن گفت: «ما همه طرف‌های درگیر در این بحث را دعوت می‌کنیم تا به اراده ما برای صادرات حداکثری واکسن‌های تولید شده در این منطقه [اتحادیه اروپا] بپیوندند. تنها افزایش تولید، برداشتن موانع و تقسیم واکسن‌های آماده و در دسترس می‌تواند به نبرد با پاندمی در سطح جهانی کمک فوری کند.»

اتحادیه اروپا در ماه‌های نخست واکیسناسیون به‌ویژه با بریتانیا بر سر واکسن‌های آسترازنکا اختلاف داشت. دو طرف، در اوج بدبینی‌های ناشی از اجرای کامل جدایی (برکیسیت) یک‌دیگر را به ملی‌گرایی در امر صادرات و تقسیم واکسن متهم می‌کردند.

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به صادرات ۶۱۵ هزار دوز واکسن به کشورهای غرب بالکان، به‌عنوان نمونه‌ای از رویکرد اروپا برای مصونیت جهانی گفت: «آنچه در کوتاه مدت و میان مدت به آن نیاز داریم، اولا تقسیم گسترده واکسن، ثانیا صادرات [فوری] واکسن‌های تولید شده و ثالثا سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید واکسن است.»

سران اتحادیه اروپا روز‌های جمعه و شنبه برای بررسی وضعیت اجتماعی کشورهای عضو در دوران عبور از شیوع جهانی ویروس کرونا در پورتو گرد هم آمده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق‌های بی‌سابقه در سازمان تجارت جهانی: مالکیت معنوی واکسن کووید موقتا حذف می شود

سازمان جهانی بهداشت: تا ۷۰ درصد مردم جهان واکسن نزنند کرونا تمام نمی‌شود

صندوق بین‌المللی پول از طرح ۵۰ میلیارد دلاری برای مهار کرونا رونمایی کرد