تنش‌های پسابرکسیتی بین پاریس و لندن؛ اعتراض صیادان فرانسوی به مقامات جرزی

اعتراض ماهی‌گیران فرانسوی در دریای مانش
اعتراض ماهی‌گیران فرانسوی در دریای مانش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویدادهای چند روز گذشته جدی‌ترین تنش در روابط فرانسه و بریتانیا بر سر حق ماهیگیری در کانال مانش از زمان اجرای برکسیت محسوب می‌شود.

آگهی

گروهی از صیادان فرانسوی روز پنجشنبه در اعتراض به محدودیت وضع شده برای دسترسی به آبهای ساحلی جرزی با قایق‌های خود در نزدیکی این جزیره وابسته به بریتانیا تجمع کردند.

تنش بر سر ماهیگیری در روزهای گذشته بین فرانسه و بریتانیا افزایش یافته است. لندن دو ناو نیروی دریایی بریتانیا را برای گشت زنی و «نظارت بر اوضاع» به آبهای ساحل جزیره جرزی اعزام کرده است. این در حالی است که مخالفان دولت بریتانیا بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور را متهم کرده‌اند که با ایجاد تنش بر سر حق ماهیگیری در کانال مانش به دنبال جلب نظر رای‌دهندگان در انتخابات محلی روز پنجشنبه است.

رای‌دهندگان بریتانیایی روز پنجشنبه برای شرکت در انتخابات شوراهای محلی در این کشور به پای صندوق های رای می‌روند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویدادهای چند روز گذشته جدی ترین تنش در روابط فرانسه و بریتانیا بر سر حق ماهیگیری در کانال مانش از زمان اجرای برکسیت محسوب می‌شود. جزیره جرزی از ماهیگیران فرانسوی خواسته است تا برای دریافت مجوز ماهیگیری در آبهای نزدیک به این جزیره فعالیت‌های گذشته خود در زمینه صیادی را اعلام کنند.

جزیره جرزی که بزرگترین جزیره کانال مانش محسوب می شود تنها ۲۲ کیلومتر با ساحل نورماندی در شمال فرانسه فاصله دارد. این جزیره به طور رسمی خودمختار محسوب می‌شود اما وابسته به بریتانیا است و دفاع از آن در سطح بین‌المللی برعهده این کشور گذاشته شده است.

انیک ژیراردن، وزیر امور دریایی فرانسه روز پنجشنبه خواستار تجدیدنظر مقامات جزیره جرزی در ایجاد محدودیت برای ماهیگیران فرانسوی شد. او پیش از این در جلسه مجلس ملی فرانسه تهدید کرده بود که پاریس آماده «اقدام تلافی جویانه» در برابر مقامات جرزی است.

سخنان وزیر امور دریایی فرانسه به طور تلویحی به احتمال قطع جریان برق جزیره جرزی اشاره داشت. جریان برق جزیره جرزی از طریق فرانسه و با استفاده از کابل‌هایی که زیر آبهای دریای مانش عبور می‌کند تامین می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صف طولانی کامیون‌های ورودی از اروپا؛ بریتانیا آغاز کنترل‌های مرزی را به تعویق انداخت

اختلاف پسابرکسیتی بر سر شیلات؛ فرانسه بریتانیا را تهدید به تلافی‌ کرد

اعلام اولویت‌های بریتانیا در پسابرکسیت؛ تمرکز بر آسیا و افزایش کلاهک‌های هسته‌ای