نیوزیلند قتل عام اویغورهای چین را نسل‌کشی نمی‌داند

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند
جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیوزیلند امروز چهارشنبه با «ابراز نگرانی شدید» از نقض حقوق ایغورها در استان «سین‌کیانگ» چین، از «نسل‌کشی» نامیدن قتل عام این اقلیت مسلمان توسط پکن طفره رفت.

آگهی

نیوزیلند امروز چهارشنبه با «ابراز نگرانی شدید» از نقض حقوق ایغورها در استان «سین‌کیانگ» چین، از «نسل‌کشی» نامیدن قتل عام این اقلیت مسلمان توسط پکن طفره رفت.

ابراز نگرانی پارلمان نیوزیلند در مورد نقض حقوق اقلیت اویغور توسط چین، پس از آن اعلام شد که جاسیندا آردرن، نخست وزیر این کشور خواستار حذف هرگونه اشاره‌ای به واژه «نسل‌کشی» شده بود.

آمریکا، بریتانیا و کانادا که متحدان نزدیک نیوزیلند هستند، آن‌چه در استان سین‌کیانگ روی داده است را نسل‌کشی خوانده‌اند.

از همین رو «بروک ون ولدن»، نماینده پارلمان نیوزیلند گفت:«غیر قابل تحمل» است که نیوزیلند برای جلوگیری از ناراحتی بزرگ‌ترین شریک تجاری خود از این اصطلاح استفاده نکرده است.»

او گفت:«جهان اکنون به ما نگاه می‌کند تا ببیند که با چه استانداردهایی حرکت می‌کنیم و آیا حزب کمونیست چین می‌تواند ما را به عنوان ضعیف‌ترین حلقه‌ اتحاد غرب بازی دهد؟»

این نماینده مجلس در ادامه گفت:«اگر حرف خود را بیان کنیم ممکن است با خطر از دست دادن منافع مواجه شویم اما اگر این کار را نکنیم با خطر بسیار بزرگتری روبرو خواهیم شد.»

به گفته‌ گروه‌های مدافع حقوق بشر كه مقام های چینی را به عقیم‌سازی اجباری زنان و تحمیل كار اجباری اویغورها متهم کرده‌اند، حداقل یك میلیون اویغور و افرادی از دیگر اقلیت‌های عمدتاً مسلمان در اردوگاه‌های سین‌کیانگ نگهداری می‌شوند.

حزب سبزهای نیوزیلند با حمایت از سخنان ون ولدن، اعلام کرد که تعدیل محکومیت اقدامات چین با هدف حفظ روابط تجاری با این کشور، «بسیار سنگدلانه» است.

گلریز قهرمان، نماینده‌ سبزها گفت: «این کاملاً از نظر اخلاقی غیرقابل دفاع و نقض تعهدات قانونی نیوزیلند است.»

اما نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند خطاب به نمایندگان این کشور گفت که نیوزیلند نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت سین‌کیانگ با چین در بالاترین سطوح دولت، بیان کرده است.

او در ادامه گفت که نیوزیلند فقط زمانی از کلمه «نسل‌کشی» استفاده می‌کند که دادگاه‌های بین‌المللی نظر خود را در مصداق‌های این واژه مانند هولوکاست، رواندا و کامبوج بیان کرده باشند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال وزیر خارجه نیوزیلند گفت که اگر چه به صورت رسمی از قتل عام اویغورها به عنوان نسل‌کشی یاد نشده است اما این به معنای نگران نبودن نیست.

از نظر دولت نیوزیلند، نسل‌کشی سنگین‌ترین جنایت بین‌‌المللی است و نیاز به یک حکم قانونی دارد که در پی ارزیابی دقیق بر اساس قوانین بین‌المللی صادر می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال بر سر اجباری بودن کراوات در پارلمان نیوزیلند؛ نماینده اخراجی معترض پیروز شد

حکم حبس ابد، بدون حق تقاضای بخشش برای عامل تیراندازی در مساجد نیوزیلند

چین، ایران و روسیه به فعالیت اطلاعاتی در نیوزیلند متهم شدند