آینده اسکاتلند و آزمونی برای جانسون؛ چرا انتخابات محلی بریتانیا اهمیت دارد؟

بوریس جانسون، نخست‌وزیر اسکاتلند و نیکولا استروژن، وزیر اول اسکاتلند
بوریس جانسون، نخست‌وزیر اسکاتلند و نیکولا استروژن، وزیر اول اسکاتلند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات روز پنجشنبه به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر برگزار می‌شود و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که نتیجه آن میزان رضایت رای‌دهندگان از عملکرد دولت محافظه‌کار در دوران شیوع بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» را مشخص خواهد کرد.

آگهی

رای دهندگان بریتانیایی روز پنجشنبه شش مه (۱۶ اردیبهشت) در حالی برای شرکت در انتخابات شوراهای محلی به پای صندوق های رای خواهند رفت که از این رای گیری به عنوان آزمونی برای میزان رضایت از عملکرد دولت محافظه کار این کشور یاد می شود.

در جریان این رای گیری قرار است پنج هزار عضو شوراهای محلی، ۱۳ شهردار در انگلستان، ۱۲۹ عضو پارلمان اسکاتلند، ۶۰ نماینده پارلمان ولز و ۲۵ عضو مجمع شهر لندن انتخاب شوند. صادق خان، شهردار لندن از حزب کارگر برای یک دوره دیگر نامزد مدیریت پایتخت بریتانیا شده است. توجه بسیاری از صاحبنظران به رقابت او با نامزدهای احزاب محافظه کار، سبز و لیبرال دموکرات ها جلب شده است.

صادق خان در سال ۲۰۱۶ میلادی با غلبه بر نامزد حزب محافظه کار جانشین بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی بریتانیا در مقام شهردار لندن شد. بوریس جانسون به مدت هشت سال مسئول اداره لندن بود. انتخابات روز پنجشنبه به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر برگزار می شود و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که نتیجه آن میزان رضایت رای دهندگان از عملکرد دولت محافظه کار در دوران شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را مشخص خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وعده استروژن برای برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند

علاوه بر رقابت بر سر شهرداری لندن انتخابات پارلمانی اسکاتلند نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. نیکولا استروژن، وزیر اول اسکاتلند امیدوار است که با حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) بتواند پیروزی سال ۲۰۱۹ را تکرار کند. او در این صورت خواهد توانست مقام وزارت اول خود را که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در اختیار دارد حفظ کند.

نیکولا استروژن کارزار انتخاباتی خود را بر آینده اسکاتلند در اتحادیه اروپا متمرکز کرده است. او وعده داده است که در صورت پیروزی حزب ملی اسکاتلند بار دیگر استقلال از بریتانیا را به همه پرسی بگذارد. او امیدوار است که اسکاتلند به عنوان کشوری مستقل بتواند به عضویت اتحادیه اروپا در آید. انتظار می رود که دولت بوریس جانسون با برگزاری مجدد همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت کند.

آزمونی کلیدی برای جانسون و استارمر

از سوی دیگر بوریس جانسون امیدوار است تا عملکرد دولتش در دوره شیوع کرونا به ویژه موفقیت بریتانیا در زمینه واکسیناسیون در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بتواند به حزب محافظه کار در رای گیری روز پنجشنبه کمک کند. نخست وزیر بریتانیا همچنین بر روی رضایت رای دهندگان از عمل به وعده اجرای برکسیت حساب باز کرده است.

در مقابل کیر استارمر، رهبر حزب کارگر نیز تلاش می کند تا در جریان انتخابات روز پنجشنبه رای دهندگان چپ میانه را که در دوران رهبری جرمی کوربین از حزب کارگر روی گرداندند بار دیگر به سوی این حزب جلب کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاریخ برگزاری دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا اعلام شد

نوسازی ۲۳۰ هزار یورویی آپارتمان نخست‌وزیر بریتانیا؛ فشارها بر جانسون افزایش یافت

رسانه‌های بریتانیا: شماره تلفن همراه بوریس جانسون بر روی اینترنت در دسترس بود