تحریم مسئولان اروپایی؛ بروکسل سفیر روسیه در اتحادیه اروپا را احضار کرد

پرچم‌های روسیه و اتحادیه اروپا
پرچم‌های روسیه و اتحادیه اروپا Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارس با استفاده از فرانس‌پرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی آقای بورل روز دوشنبه تاکید کرد که گفتگوهایی میان کشورهای عضو اتحادیه برای ارائه واکنشی یکپارچه و دادن پاسخی واحد به روسیه در جریان است.

آگهی

اتحادیه اروپا روز دوشنبه سفیر روسیه در بروکسل را دراعتراض به تحریم هشت مسئول اروپایی از سوی مسکو احضار کرد.

کمیسیون اروپا با اعلام این موضوع تصریح کرد که احضار سفیر روسیه در بروکسل به دنبال تحریم‌های اخیر چند مقام‌ اروپایی از جمله رئیس پارلمان اروپا و یک کمیسیر اتحادیه اروپا توسط مسکو صورت گرفته است.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص تصریح کرد: «سفیر روسیه احضار شده و قرار است عصر روز دوشنبه به ملاقات دبیر کل کمیسیون و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برود. ما مراتب شدید اعتراض خود را نسبت به تصمیم مسکو (برای تحریم مقام‌های اروپایی) به وی منتقل خواهیم کرد و این رویکرد مسکو را قاطعانه محکوم می‌کنیم.»

روسیه روز جمعه گذشته هشت مقام اروپایی را تحت تحریم قرار داد و ورود آنها را به خاک خود ممنوع اعلام کرد. داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، ورا یورووا، کمیسر اتحادیه اروپا، یورگ رائوپاچ، دادستان شهر برلین و ژاک مِر، نماینده پارلمان فرانسه و گزارشگر ویژه مجمع پارلمانی شورای اروپا در خصوص ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی از جمله این افراد هستند.

اتحادیه اروپا این تصمیم را یک روز پس از تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا برای محکومیت اقدامات روسیه و درخواست تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه این کشور به شدت محکوم کرد.

از سوی دیگر استکهلم نیز روز شنبه گذشته ضمن محکوم کردن تحریم‌ها و مجازات‌هایی که مسکو علیه مسئولان اروپایی از جمله یک محقق سوئدی اعمال کرده، در اعتراض به این رویکرد سفیر روسیه را احضار کرده بود.

استکهلم در حالی به اقدامات تنبیهی و تحریم‌های روسیه بر ضد مسئولان اروپایی واکنش نشان داد که آیسا اسکات، مسئول یک لابراتوار تخصصی در سوئد روز جمعه در فهرست افراد تحت تحریم از سوی مسکو قرار گرفت.

این آزمایشگاه تخصصی که در زمینه بررسی سموم و مواد بسیار سمی فعالیت می‌کند پیش‌تر نتایج آزمایش‌های یک لابراتوار آلمانی در خصوص مسمومیت الکسی ناوالنی، چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه را مورد تایید قرار داده بود.

از سوی دیگر روسای سه نهاد مهم اروپایی یعنی پارلمان،‌ کمسیون و شورای اروپا نیز روز جمعه در واکنش به تصمیم روسیه هشدار دادند که اتحادیه اروپا حق انجام اقدامات متناسب در واکنش به تحریم‌های وضع شده از سوی مسکو را برای خود محفوظ می‌دارد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای که به نمایندگی از آنها از سوی حوزپ بورل منتشر شد، اعلام کردند: «فدراسیون روسیه به جای تلاش برای تغییر مسیر منفی در پیش گرفته شده در روابط خود با اتحادیه اروپا، راه مقابله و رویارویی را برگزیده است.»

سخنگوی آقای بورل روز دوشنبه تاکید کرد که گفتگوهایی میان کشورهای عضو اتحادیه برای ارائه واکنشی یکپارچه و دادن پاسخی واحد به روسیه در جریان است.

فرانس‌پرس به نقل از یک دیپلمات اروپایی در گزارش خود آورده است که نحوه واکنش اتحادیه اروپا به تحریم مقام‌های اروپایی از سوی مسکو قرار است پیش از قرار گرفتن در دستور کار نشست روز ۲۵ مه سران اتحادیه اروپا، توسط وزرای امور خارجه کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران اروپا پیشنهاد فرانسه و آلمان برای دیدار با پوتین را نپذیرفتند

هشدار ولادیمیر پوتین: ایدئولوژی‌های حکومت نازی‌ها از نو قوت گرفته‌اند

استونی، لتونی و لیتوانی در حمایت از جمهوری چک دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند