استکهلم در اعتراض به تحریم‌ یک محقق سوئدی سفیر روسیه را احضار کرد

سفارت روسیه در استکهلم
سفارت روسیه در استکهلم Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای تصمیم مسکو برای اعمال چنین تحریم‌هایی علیه هشت تبعه اروپایی را غیرقابل قبول و توجیه ناپذیر قلمداد کرد و وعده داد که در واکنش به این مسئله اقدامات متناسب و متقابلی را در پیش گیرد.

آگهی

استکهلم روز شنبه ضمن محکوم کردن تحریم‌ها و مجازات‌هایی که مسکو علیه مسئولان اروپایی از جمله یک محقق سوئدی اعمال کرده، در اعتراض به این رویکرد سفیر روسیه را احضار کرد.

ماتس ساموئلسن، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد با اعلام این مطلب یادآور شد: «ما تصمیم گرفتیم برای اعتراض به اقدامات اخیر روسیه سفیر این کشور را احضار کنیم.»

دستگاه دیپلماسی سوئد همچنین در بیانیه‌ای تصریح کرد: « بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های روسیه خودسرانه، بدون مبنای حقوقی و توام با مقاصد و انگیزه‌های سیاسی است.»

استکهلم در حالی به اقدامات تنبیهی و تحریم‌های روسیه بر ضد مسئولان اروپایی واکنش نشان داده که آیسا اسکات، مسئول یک لابراتوار تخصصی در سوئد روز جمعه در فهرست افراد تحت تحریم از سوی مسکو قرار گرفت.

این آزمایشگاه تخصصی که در زمینه بررسی سموم و مواد بسیار سمی فعالیت می‌کند پیش‌تر نتایج آزمایش‌های یک لابراتوار آلمانی در خصوص مسمومیت الکسی ناوالنی، چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه را مورد تایید قرار داده بود.

ینس ماتسون، مدیر کل یک موسسه تحقیقات دفاعی که لابراتوار تحت ریاست خانم اسکات زیر مجموعه آن به حساب می‌آید در واکنش به این تصمیم مسکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اینکه روسیه یک پژوهشگر را به دلیل انجام کار و وظیفه‌ حرفه‌ای تحت تحریم قرار دهد کاملا غیرقابل قبول است.»

در این بیانیه تاکید شده که تحریم‌ اعمال شده از سوی روسیه تاثیری بر کار و فعالیت این موسسه تحقیقاتی نخواهد گذاشت.

در فهرست افراد تحت تحریم مسکو که روز جمعه منتشر شد همچنین نام افرادی چون داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، ورا یورووا، کمیسر اتحادیه اروپا، یورگ رائوپاچ، دادستان شهر برلین و ژاک مِر، نماینده پارلمان فرانسه و گزارشگر ویژه مجمع پارلمانی شورای اروپا در خصوص ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی به چشم می‌خورد.

اتحادیه اروپا روز جمعه پس از انتشار این فهرست با صدور بیانیه‌ای تصمیم مسکو برای اعمال چنین تحریم‌هایی علیه هشت تبعه اروپایی را غیرقابل قبول و توجیه ناپذیر قلمداد کرد و وعده داد که در واکنش به این مسئله اقدامات متناسب و متقابلی را در پیش گیرد.

سوئد نیز به سهم خود نسبت به آنچه تصمیم مسکو برای تخریب بیشتر روابط با اتحادیه اروپا خوانده شده، ابراز تاسف کرده است.

وزارت امور خارجه سوئد همچنین تاکید کرده که این کشور «وضعیت رو به وخامت دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون» در روسیه را بسیار جدی می‌گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئد؛ نخست وزیر مستعفی برای تشکیل کابینه بار دیگر از پارلمان رای اعتماد گرفت

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه یک دیپلمات ایتالیایی را اخراج کرد

اجلاس حضوری اتحادیه اروپا ماه آینده با موضوع روسیه و کرونا برگزار می‌شود