پایان دور سوم گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام؛ عراقچی: نگارش متن در برخی حوزه‌ها آغاز شد

عباس عراقچی
عباس عراقچی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین ضمن ابراز خوش بینی محتاطانه نسبت به روند جاری مذاکرات تاکید کرد که شرکت کنندگان مصمم‌اند تا گفتگوها ظرف سه هفته آینده به ثمر بنشیند.

آگهی

دور سوم گفتگوهای ایران و ۴+۱ در وین شامگاه روز شنبه یازده اردیبهشت/اول ماه مه در حالی به پایان رسید که نماینده ایران در این مذاکرات از آغاز نگارش متن در برخی حوزه‌ها خبر داده است.

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در گفتگوهای هسته‌ای وین دقایقی پس از اتمام دور سوم مذاکرات در وین با اعلام این مطلب تصریح کرد که طرف‌های مذاکره در برخی موارد به نقاط اشتراک رسیده‌‌اند اما هنوز اختلافاتی در برخی موارد دیگر باقی است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه یادآور شد: «می‌توانم بگویم که مباحث هم در حوزه‌های مورد اختلاف و هم در حوزه‌های مورد توافق به یک پختگی رسیده است. بحث ها روشن تر، فاصله ها دقیق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شده است. ما هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه تحریم ها نکات ریز فنی و جزئیاتی داریم که باید بر روی آنها بحث و بررسی صورت بگیرد.»

مذاکره کننده ارشد ایران در بخش دیگری از سخنان خود تصری کرد که در برخی حوزه‌ها کار به نگارش متن انجامیده است. وی در این خصوص گفت: «در برخی حوزه ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که کار خیلی آهسته صورت می گیرد. کار روی متن دقت خود را می‌طلبد و با توجه به اینکه برخی موضوعات کماکان مورد اختلاف است کار به آهستگی پیش می رود. در عین حال روند رو به جلو است اگرچه آهسته است.»

برخی خبرگزاری‌های ایران از جمله فارس همچنین به نقل از عباس عراقچی نوشتند که برای خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها موافقت‌هایی حاصل شده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی خبرنگاران حاضر در وین صبح روز شنبه از نشست طرف‌های اروپایی برجام به همراه نمایندگان چین و روسیه با هیئت اعزامی از سوی واشنگتن برای پشبرد گفتگوهای غیرمستقیم هسته‌ای آمریکا با ایران در یکی از ساختمان‌های دولتی شهر وین خبر داده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی پس از اتمام دور سوم گفتگوها در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که هنوز تفاهمی در باره دشوارترین موضوعات برغم کار زیاد و فرصت کم حاصل نشده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به واکنش‌های مختلط طرف‌های حاضر در مذاکرات پس از اتمام دور سوم گفتگوها در وین به نقل از هیئت روسیه نوشت که کلیه طرف‌ها با امید به نتیجه رسیدن مذاکرات طی سه هفته آینده خواستار پیشرفت سریعتر گفتگوها هستند.

در گزارش فرانس پرس به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی که نامی از وی برده نشده آمده است که «موفقیت به هیچ وجه تضمین شده نیست اما غیر ممکن هم نمی‌باشد.»

این منبع دیپلماتیک اروپایی در عین حال وعده داده که برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات تلاش‌ها مضاعف شود.

از سوی دیگر سه کشور اروپایی طرف برجام به سهم خود ضمن تاسف از کندی گفتگوها در جریان مذاکرات هفته گذشته و با اشاره با زمان کم و کارهای زیادی که باقی است نسبت به پیشرفت سریع‌تر مذاکرات در هفته آینده ابراز امیدواری کرده‌اند.

انریکه مورا، معاون سیاسی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به «پیشرفت‌های متوسط» در دور سوم مذاکرات وین تاکید کرده که این دور از گفتگوها با دشواری‌های بیشتری همراه بوده است.

با این حال میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین ضمن ابراز خوش بینی محتاطانه نسبت به روند جاری مذاکرات تاکید کرد که شرکت کنندگان مصمم‌اند تا گفتگوها ظرف سه هفته آینده به ثمر بنشیند.

خبرگزاری رسمی ایران با اشاره به پایان یافتن دور سوم مذاکرات و اینکه اعضای کمیسیون مشترک برجام جمعه آینده دور تازه گفتگوها را از سر می‌گیرند در گزارش خود آورده است که شرکت کنندگان در نشست روز شنبه وین آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در خصوص تعهدات برجامی و ترتیبات اجرایی لغو تحریم ها را مورد بررسی قرار دادند.

لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و نیز بازگشت تهران به تعهدات برجامی مهمترین محور مذاکرات جاری در وین را تشکیل می‌دهد که هنوز توافقی صریح و مشخص بر سر آن میان طرفین حاصل نشده است.

برخی تحلیگران معتقدند که واشنگتن در صدد برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌های اعمال شده علیه تهران در دوره ریاست ترامپ بر کاخ سفید است تا تهران بدین وسیله به سرعت مراحل بازگشت به تعهدات پیشین خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را آغاز کند.

رابرت مالی مسئول میز ایران در وزات خارجه آمریکا و رئیس هیئت اعزامی ایالات متحده به وین پیش‌تر از تمایل کشورش برای برداشتن تحریم‌های مغایر با برجام سخن گفته بود اما مقامات ایرانی همچنان بر این نکته تاکید دارند که بدون برداشتن کامل تحریم‌ها هیچ گفتگویی میان دو طرف انجام نخواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد گروه ۷ از وضعیت حقوق بشر در ایران: زندانیان دو تابعیتی را آزاد کنید

پیشروی در وین و عقب‌نشینی در تهران؛ دلار به پایین‌ترین نرخ در ۷۴ روز گذشته رسید

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد