پیشروی در وین و عقب‌نشینی در تهران؛ دلار به پایین‌ترین نرخ در ۷۴ روز گذشته رسید

صرافی در تهران
صرافی در تهران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با حصول پیشرفت در جریان مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ با هدف بازگشت ایالات متحده به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی، قیمت دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه بازار تهران به پایین‌ترین سطح از ۱۶ بهمن ماه گذشته رسید.

آگهی

همزمان با حصول پیشرفت در جریان مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ با هدف بازگشت ایالات متحده به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی، قیمت دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه بازار تهران به پایین‌ترین سطح از ۱۶ بهمن (۴ فوریه) گذشته رسید.

قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا در ادامه روندی نزولی که از ابتدای هفته جاری آغاز شده، روز دوشنبه با حدود ۵۵۰ تومان کاهش در مقایسه با روز یکشنبه به ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. افزایش عرضه دلار در بازار آزاد تهران در حالی افزایش یافته که بانک مرکزی ایران نیز روز دوشنبه نرخ رسمی فروش دلار را تنها ۲۸ تومان کاهش داد و این نرخ را ۲۳ هزار و ۸۵۳ تومان اعلام کرد.

هر یورو نیز روز دوشنبه در بازار آزاد تهران ۲۹ هزار تومان معامله شد که نزدیک به ۵۲۴ تومان پایین‌تر از نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

مقام‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و ایران طی دو روز گذشته از دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وین خبر داده‌اند و عباس‌عراقچی و میخائيل اولیانوف، مذاکره‌کنندگان ارشد تهران و مسکو نیز گفته‌اند که این مذاکرات وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است.

در همین حال، حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز به خبرگزاری ایرنا گفته که بغداد معافیت‌هایی در زمینه بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران دریافت کرده است و می‌تواند فارغ از تحریم‌ها بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کند. مقام‌های ایرانی پیشتر رقم بدهی‌های عراق به ایران را حدود ۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام و آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه این کشور موجب افزایش عرضه ارز در بازار آزاد تهران شده؛ رخدادی که موجب کاهش ۹۳۰ تومانی نرخ دلار آمریکا طی سه روز گذشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمارش معکوس برای آغاز دور چهارم مذاکرات وین؛ در جنگ روایت‌های ایران و آمریکا چه می‌گذرد؟

پایان دور سوم گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام؛ عراقچی: نگارش متن در برخی حوزه‌ها آغاز شد

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند