شناگر میانماری در اعتراض به کودتا در کشورش رویای المپیکی خود را قربانی کرد

شناگر میانماری در اعتراض به کودتا از شرکت در المپیک انصراف داد
شناگر میانماری در اعتراض به کودتا از شرکت در المپیک انصراف داد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وین تت ئو ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان میانماری توسط ماموران پلیس و نیروهای ارتش تاکید کرد که به هیچ وجه تمایل ندارد در رژه افتتاحیه بازی‌ها زیر پرچم آغشته به خون مردم کشورش قرار گیرد.

آگهی

یک شناگر حرفه‌ای میانماری قصد دارد در اعتراض به کودتای نظامی در کشورش رویای حضور خود در المپیک تابستانی توکیو را قربانی کند.

وین تت ئو، قهرمان شنای آزاد در کشور میانمار معتقد است که شرکت در بازی‌های المپیک توکیو زیر پرچم کشورش نوعی تبلیغ برای حکومت نظامی حاکم محسوب می‌شود.

تت ئو اگر چه معیارها و شرایط تعیین شده از سوی فدراسیون بین‌المللی شنا را برای راهیابی مستقیم به بازی‌های توکیو دریافت نکرده اما ثبت زمان ۲۲ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه در مسابقات شنای ۵۰ متر آزاد بازیهای جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۹ به وی امکان داد تا به صورت بالقوه در رقابت برای توکیو باقی بماند.

در این میان با آنکه همه شناگران مطرح جهان و مدعیان شرکت در بازیهای المپیک بی صبرانه برای حضور در توکیو لحظه‌ شماری می‌کنند این ورزشکار ۲۶ ساله میانماری هفته گذشته اعلام کرد که دیگر تمایلی برای شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ ندارد.

وی روز دهم آوریل با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود ضمن اعلام این تصمیم تصریح کرد: «پذیرفتن کمیته ملی المپیک میانمار آنگونه که اکنون هدایت و اداره می‌شود به منزله به رسمیت شناختن مشروعیت یک حکومت قاتل است.»

وین تت ئو ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان میانماری توسط ماموران پلیس و نیروهای ارتش تاکید کرد که به هیچ وجه تمایل ندارد در رژه افتتاحیه بازی‌ها زیر پرچم آغشته به خون مردم کشورش قرار گیرد.

ارتش میامنار اول فوریه گذشته با سرنگونی دولت قانونی میانمار به رهبری آنگ سان سوچی که پیش‌تر برنده جایزه صلح نوبل نیز شده بود، حکومت در این کشور را در دست گرفت و اقدام به سرکوب معترضان به کودتا کرد.

میانمار از ابتدای کودتا تا کنون در یک بحران عمیق فرو رفته و ارتش همچنان به سرکوب خونین اعتراض‌های روزانه و هفتگی هوداران جنبش دموکراسی خواهی در سراسر این کشور ادامه می‌دهد.

شهروندان میانمار علاوه بر شرکت در تظاهرات خیابانی با در پیش گرفتن جنبش فراگیر نافرمانی مدنی صدمات فلج کننده‌ای به اقتصاد و خدمات عمومی این کشور وارد کرده‌اند.

وین تت ئو معتقد است که انصراف از حضور در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو نوعی مشارکت در جنبش دموکراسی خواهانه مردم کشورش محسوب می‌شود.

Hi friends, Over the last week I have tried my best to articulate, to those who have given me the opportunity to speak,...

Posted by Win Htet Oo. Myanmar Swimmer. on Saturday, May 1, 2021

وی از ملبورن، محل اقامت خود در کشور استرالیا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که با این تصمیم قصد داشته به مردم میانمار نشان دهد که ورزشکاران هم می‌تواننند در جنبش نافرمانی مدنی مشارکت کنند.

وین تت ئو پیش‌تر در نامه‌ای به کمیته بین المللی المپیک خواستار حضور در توکیو به عنوان یک ورزشکار مستقل و زیر پرچم المپیک شده بود؛ در خواستی که مخالفت مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک را به همراه داشت.

کمیته ملی المپیک میانمار به تازگی بار دیگر تاکید کرد که هر ورزشکار واجد شرایط برای شرکت در بازی‌های المپیک توکیو باید در مسابقات انتخابی شرکت کند.

سخنگوی کمیته ملی المپیک میانمار همچنین اعلام کرده بود که از نظر مسئولان این کمیته آقای تت ئو معیارهای فینا برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو را کسب نکرده است.

گفتنی است که بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ با یکسال تاخیر تابستان امسال در پایتخت ژاپن برگزار می‌شود

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مربی پرآوازه شنای مجارستان به آزار و اذیت جسمی و روحی شناگران متهم شد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد