کودتا در میانمار؛ ارتش برای تحویل هر جنازه‌ ۸۵ دلار می‌گیرد

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دور تازه خشونت‌ها در میانمار، شهر باگو در این کشور صحنه حملات نیروهای نظامی و امنیتی به معترضان بود.

آگهی

برخی از شهروندان میانمار می‌گویند ارتش این کشور برای شناسایی و تحویل جسد به خانواده کشته‌شدگان در تظاهرات این کشور، ۸۵ دلار دریافت می‌کند.

در دور تازه ناآرامی‌ها در میانمار و در اعتراض به کودتای نظامی در این کشور، روز جمعه دست‌کم ۸۲ نفر در شهر باگو که در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی یانگون واقع شده، کشته‌شده‌اند.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی می‌گوید از زمان وقوع کودتای نظامی در میانمار در روز اول فوریه، بیش از ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از آن زمان نیروهای امنیتی متشکل از پلیس، سربازان و نیروهای ویژه ضد شورش دست به سرکوب سیستماتیک علیه معترضان غیرمسلح زده‌اند.

تخمین زده می‌شود تاکنون دست‌کم ۳ هزار نفر از معترضان دستگیر و بازداشت شده‌اند.

اتحادیه دانشجویان دانشگاه باگو با انتشار مطالبی در صفحه فیس‌بوک خود می‌گوید ارتش به شرط دریافت ۸۵ دلار، به خانواده‌ها اجازه می‌دهد اجساد عزیزان‌شان را شناسایی و دریافت کنند.

رادیوی آسیای برمه آزاد هم در گزارش‌های خود صحت این ادعای اتحادیه دانشجویان باگو را تایید کرده است. ارتش هنوز واکنشی نسبت به این گزارش‌ها نداشته است.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند نیروهای نظامی میانمار روز جمعه با شلیک گلوله و همچنین استفاده از نارنجک‌های راکتی و دستی به معترضان ضد کودتا در شهر باگو حمله کردند.

شاهدان عینی می‌گویند بسیاری از ساکنان این شهر روز جمعه به روستاهای اطراف فرار کرده‌اند. همچنین گزارش شده است که اینترنت از روز جمعه در این مناطق قطع شده و نیروهای امنیتی در حال جستجوی محله به محله هستند.

این در حالی است که روزنامه دولتی میانمار گزارش داده نیروهای ارتش میانمار روز جمعه توسط معترضان مورد حمله قرار گرفته‌اند و نیروهای ارتش دست به دفاع از خود زده‌اند.

از سوی دیگر سازمان صلیب سرخ تایید کرده که ارتش میانمار روز ۲ آوریل یکی از پزشکان این سازمان را در شهر باگو بازداشت کرده است. این سازمان می‌گوید فرد دستگیر شده نای میو، رئيس صلیب سرخ در شهر باگو است که بدون تفهیم اتهام همچنان در بازداشت به سر می‌برد. علاوه بر او پزشک داوطلب دیگری به نام وان یان میو، که داوطلبانه در بیمارستان‌های این شهر فعالیت داشته و به حادثه دیدگان کمک می‌کرده روز یکشنبه ۱۱ آوریل در شهر باگو بازداشت شده است.

با افزایش خشونت‌ها در میانمار، سفارت ایالات متحده در این کشور خواستار پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور شد. سفارت آمریکا با انتشار پستی در صفحه توییتر ضمن محکومیت کشته شدن افراد بی‌گناه نوشت: «ما در غم از دست دادن بی‌دلیل زندگی افراد در باگو و نقاط دیگر کشور که گفته می‌شود با استفاده از سلاح‌های جنگی نیروهای رژیم علیه غیرنظامیان کشته شده‌اند، سوگواریم.»

دیدبان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا خواست سریعا با اعمال مجازات علیه رژیم میانمار اقدامی جدی در جهت کنترل خشونت‌ها در این کشور انجام دهد.

از زمان وقوع کودتای نظامی در روز نخست ماه فوریه، خشونت‌ها در میانمار ادامه داشته است. مردم معترض در مخالفت با تصرف غیرقانونی دولت از سوی نظامیان به خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور آمده‌اند. نیروهای نظامی و امنیتی با گلوله به مقابله با معترضان پرداخته‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودتاگران میانمار اینترنت را خاموش کردند؛ ضدکودتاگران فراخوان «اعتصاب‌های چریکی» دادند

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

دولت نظامی میانمار و جلوگیری از حق دسترسی به خدمات پزشکی؛ پسر آنگ سان سوچی از بیماری مادرش خبر داد