یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ نامزدها چه کسانی هستند؟

کارناوال‌های خیابانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷
کارناوال‌های خیابانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ در فرانسه باقی است، رفته رفته نامزدها در این کشور آماده رقابت می‌شوند.

آگهی

در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ در فرانسه باقی است، رفته رفته نامزدها در این کشور آماده رقابت می‌شوند.

هرچند تا کنون امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فعلی اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است، در سوی مقابل اما زمزمه‌های ورود مارین لوپن و ژان لوک ملانشون رهبران احزاب راست و چپ رادیکال آغاز شده است.

این در شرایطی است که اگزویه برتران، استاندار ناحیه او دو فرانس، تنها نامزدی که کاندیداتوری خود را برای ورود به کاخ الیزه تایید کرده و تصمیم‌اش را در روز ۲۳ مارس به طور علنی بر زبان آورده است.

ناظران می‌گویند شماری از هم‌رده‌های آقای برتران که احتمالا کاندید خواهند شد، نظیر والری پکرس استاندار ایل دو فرانس و لوران ووکیز استاندار اوورن رون آلپ، منتظر برگزاری انتخابات منطقه‌ای در ماه ژوئن هستند تا از آن فرصت به مثابه سکوی پرش استفاده کنند.

نام‌های دیگری همچون میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت در میان محافل راست مطرح شده است. او خود گفته است «قدرتش را دارد»، هرچند هنوز چیزی قطعی نشده است.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق امانوئل ماکرون، نیز در میان فهرست افراد نامزد نزدیک به طیف راست مطرح شده است. با این حال از آنجا که سابق بر این عضوی از کابینه بوده است، شاید نتواند خودش را چندان بری از دولت فعلی مطرح کند.

از آن سو در طیف چپ، دو کاندیدی مطرح حضور دارند که البته ائتلاف آن‌ها با هم این بار دشوار به نظر می‌رسد. نخستین این کاندیداها ژان‌لوک ملانشون است. او که رهبری حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» را بر عهده دارد در ماه نوامبر گذشته «پیشنهاد» نامزدی خود را مطرح کرد. او می‌گوید بر خلاف دو انتخابات قبلی، این بار نمی‌خواهد بر حمایت حزب کمونیست حساب کند.

آسوشیتید پرس
ژان لوک ملانشون از رهبران چپ فرانسه از هم اکنون آمادگی خود را برای نامزدی اعلام کرده استآسوشیتید پرس

این در حالی است که شماری از هواداران این حزب فابین روسل را در ابتدای ماه آوریل برای کاندیداتوری معرفی کردند. اگر چپ‌ها نتوانند بر سر یک نامزد توافق کنند، آن‌گاه این خطر وجود دارد که پخش شدن آرا آن‌ها را از رسیدن به دور دوم محروم کند.

از همین رو است که یانیک ژدو، یکی از اعضای بلندپایه چپ‌ها، خواستار ملاقات طرفین برای حل این معضل شده بود. امری که تا کنون و پس از دو هفته پیشرفتی نداشته است.

از سمت دیگر ژولین بیو، رهبر سبزها، چندباره تاکید کرده است که باید به جدول زمانی داخلی حزب برای اعلام نامزدی احترام گذاشته شود. طبق این جدول زمانی، کاندید برگزیده باید بعد از انتخابات منطقه‌ای ماه ژوئن و در اوایل سپتامبر انتخاب شود. این انتخابات از آن‌جا حائز اهمیت است که وزن کاندیداها و احزاب را تا حدودی مشخص می‌کند.

برای مثال اگر اودری پولوار، نزدیک به سوسیالیست‌ها، در انتخابات ژوئن نتایجی خوب کسب کند آن‌گاه راه برای آن ایدالگو هم حزبی او و شهردار پاریس برای اعلام نامزدی باز خواهد شد.

در طیف راست افراطی اما همه‌چیز تا حدودی مشخص است. در نخستین نظرسنجی انتخاباتی که در ژانویه ۲۰۲۰ انجام شده بود مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» در دور دوم نتایج بهتری نسبت به انتخابات قبلی کسب کرد. در آن انتخابات خانم لوپن در مقابل امانوئل ماکرون با نتیجه ۳۳.۹ درصد به ۴۶ درصد شکست خورده بود.

در حالی که در آن انتخابات شماری از احزاب چپ و میانه برای مقابله با خطر به قدرت رسیدن راست افراطی به آقای ماکرون رای داده بودند، اکنون شماری از آن‌ها می‌گویند در صورت تکرار مجدد چنین صحنه‌ای به رئیس‌جمهور فعلی رای نخواهند داد. امری که می‌تواند شانس پیروزی خانم لوپن را تقویت کند. هر چند در سوی مقابل نیکلا دوپنتیان، متحد سابق رهبر حزب اجتماع ملی گفته است این بار با مارین لوپن ائتلاف نخواهد کرد.

آسوشیتد پرس
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورت تکرار رقابت میان مارین لوپن و امانوئل ماکرون، آقای ماکرون رقیبش را شکست خواهد داد.آسوشیتد پرس

همزمان ژاکلین مورو، از چهره‌های جنبش «جلیقه زردها» نیز گفته است به عنوان نماینده گروه «فرانسه معمولی» برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ نامزد خواهد شد.

این‌ها همه در شرایطی است که نامزد احتمالی و اصلی انتخابات یعنی امانوئل ماکرون همچنان از اعلام کاندیداتوری خودداری کرده است. یک نظرسنجی انجام شده می‌گوید او در صورت نامزدی و کشیده شدن انتخابات به دور دوم، مارین لوپن را شکست خواهد داد.

مسئله اما برای رئیس‌جمهور کنونی در مرحله نخست انتخابات است. نتایج یک نظرسنجی می‌گوید در حال حاضر از هر ده فرانسوی شش نفر گفته‌اند در دور اول به او رای نخواهند داد.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون نسبت به تلاش ترکیه برای «دخالت» در انتخابات فرانسه هشدار داد

انتخابات محلی فرانسه؛ ماکرون برای ۲ سال پایانی قدرت آماده می‌شود

نگاه متفاوت احزاب فرانسه به راهپیمایی علیه یهودستیزی