ماکرون نسبت به تلاش ترکیه برای «دخالت» در انتخابات فرانسه هشدار داد

رئیس‌جمهوری فرانسه
رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هشدار رئیس‌جمهوری فرانسه نسبت به «دخالت» ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری کشورش در حالی مطرح می‌شود که در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ در آلمان نیز اتهام مشابهی علیه رئیس‌جمهوری ترکیه مطرح شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه سه شنبه شب در مصاحبه ای تلویزیونی نسبت به «تلاش های ترکیه برای دخالت» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ در کشورش هشدار داد.

رئیس جمهوری فرانسه در عین حال احتمال بهبود روابط کشورش با آنکارا را رد نکرد. او گفت: «مشخص است که تلاش هایی برای دخالت در انتخابات آینده [از طرف ترکیه] صورت خواهد گرفت. این واضح است و مساله محرمانه ای هم نیست.»

امانوئل ماکرون در مورد تنش های اخیر در روابط پاریس با آنکارا و اعتراض ها به سخنانش در مورد انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام گفت: «یک سیاست دروغ پردازی حکومتی وجود دارد که رسانه های تحت کنترل حکومت ترکیه آن را دنبال می کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باید جایگاه ترکیه در ناتو را روشن کنیم.
امانوئل ماکرون
رئیس‌جمهوری فرانسه

وی همچنین برخی «شبکه های بزرگ تحت کنترل قطر» را نیز به پیروی از «دروغ پردازی ها» متهم کرد. سخنان سال گذشته امانوئل ماکرون که تاکید کرده بود کشورش «از کاریکاتورها دست بر نمی دارد» اعتراض هایی را در کشورهای اسلامی برانگیخت. 

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در دفاع از لایحه دولت این کشور برای مقابله با «جدایی طلبی اسلامگرا» گفته بود که دین اسلام در سراسر جهان در «بحران به سر می برد.»

هشدار رئیس جمهوری فرانسه نسبت به «دخالت» ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری کشورش در حالی مطرح می شود که در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ در آلمان نیز اتهام مشابهی علیه رئیس جمهوری ترکیه مطرح شد. رجب طیب اردوغان در آن زمان از رای دهندگان ترک تبار ساکن آلمان خواست تا به حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رای ندهند.

اختلاف های اخیر بین فرانسه و ترکیه به سخنان امانوئل ماکرون در مورد کاریکاتورهای پیامبر اسلام محدود نمی شد. پاریس و آنکارا بر سر عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، بحران لیبی، تنش ها در دریای مدیترانه و بحران قره باغ نیز اختلاف نظر داشتند.

امانوئل ماکرون در مصاحبه تلویزیونی خود همچنین از عدم موضع گیری «روشن» اعضای ناتو در مقابل ترکیه انتقاد کرد. او گفت: «باید جایگاه ترکیه در ناتو را روشن کنیم.»

این سخنان رئیس جمهوری فرانسه در حالی بیان می شود که این کشور در چهارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم پیمان ترکیه محسوب می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ نامزدها چه کسانی هستند؟

اتمام دیدار سران اتحادیه و اردوغان؛ اروپا: «رعایت حقوق بشر» شرط بهبود رابطه با ترکیه است

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد