اتمام دیدار سران اتحادیه و اردوغان؛ اروپا: «رعایت حقوق بشر» شرط بهبود رابطه با ترکیه است

شارل میشل و اورزولا فن درلاین در آنکارا
شارل میشل و اورزولا فن درلاین در آنکارا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP, AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید رعایت حقوق بشر برای این اتحادیه «قابل مذاکره» نیست.

آگهی

مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از اهمیت «شراکت» با این کشور سخن گفتند اما در عین حال خواستار بهبود کارنامه آنکارا در زمینه «رعایت حقوق بشر» و «احترام به حکومت قانون» شدند.

به گفته اورزولا فن درلاین و شارل میشل، رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا «رعایت حقوق بشر» یکی از شرط‌های بروکسل برای بهبود رابطه با آنکارا است.

رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین از ایجاد «فضای باثبات و امن» در رابطه ترکیه با قبرس و یونان به عنوان یکی دیگر از شروط بروکسل برای رابطه نزدیک تر با آنکارا یاد کردند. یونان و قبرس از اعضای اتحادیه اروپا هستند.

سفر روز سه‌شنبه رئیس کمیسیون و رئیس شورای اتحادیه اروپا به دنبال مواضع مسالمت جویانه رجب طیب اردوغان در قبال کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حکومت قانون و احترام به حقوق اساسی ارزش‌های بنیادی اتحادیه اروپا هستند.
شارل میشل
رئیس شورای اتحادیه اروپا

هرچند ترکیه همچنان به طور رسمی یکی از کشورهای داوطلب عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود اما در عمل درخواست عضویت آنکارا در این اتحادیه مسکوت مانده است.

شارل میشل پس از دیدار با رجب طیب اردوغان گفت که «نگرانی‌های عمیق» اتحادیه اروپا بابت رعایت حقوق بشر در ترکیه را با وی در میان گذاشته است. رئیس شورای اروپا گفت: «حکومت قانون و احترام به حقوق اساسی ارزش‌های بنیادی اتحادیه اروپا هستند.»

اورزولا فن درلاین نیز ضمن ابراز تاسف از خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان گفت: «ترکیه باید به حقوق بشر احترام بگذارد.»

به گفته رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خروج ترکیه از این معاهده «سیگنالی منفی» محسوب می‌شود. وی افزود که رعایت حقوق بشر برای اتحادیه اروپا «قابل مذاکره» نیست.

دو مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا با این حال تاکید کردند که ترکیه با توجه به نقشی که در پذیرش پناهجویان ایفا کرد «شریکی مهم» برای این اتحادیه است. یکی از دستیاران رئیس جمهوری ترکیه در مورد دیدار وی با مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا گفت که رجب طیب اردوغان خواستار بهبود توافق سال ۲۰۱۶ کشورش با بروکسل در مورد پناهجویان شده است.

وی افزود که تسهیل مقررات صدور روادید برای شهروندان ترکیه و تجدیدنظر در توافق اتحاد گمرکی این کشور با اتحادیه اروپا از دیگر درخواست های رجب طیب اردوغان از شارل میشل و اورزولا فن درلاین بوده است.

تنش‌های دریایی بین آنکارا و آتن و نقش ترکیه در مناقشات لیبی، سوریه و منطقه قره باغ از جمله عوامل موثر در افزایش تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون نسبت به تلاش ترکیه برای «دخالت» در انتخابات فرانسه هشدار داد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد