سایه غنی‌سازی ۶۰ درصدی و خرابکاری در نطنز بر مذاکرات هسته‌ای وین

غنی‌سازی اورانیوم در مرکز نطنز ایران
غنی‌سازی اورانیوم در مرکز نطنز ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفتگوها بر سر برنامه اتمی ایران روز پنجشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) در وین اتریش در شرایطی از سر گرفته می‌شود که تنش‌ها با وقوع خرابکاری در تاسیسات اتمی نطنز و اعلام آمادگی ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالا گرفته است.

آگهی

گفتگوها بر سر برنامه اتمی ایران روز پنجشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) در وین پایتخت اتریش در شرایطی از سر گرفته می‌شود که تنش‌ها با وقوع خرابکاری در تاسیسات اتمی نطنز و اعلام آمادگی ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالا گرفته است.

هرچند ایران و کشورهای عضو توافق برجام مذاکرات دور نخست را مثبت و سازنده خوانده بودند، با این حال با حوادث رخ داده طی هفته گذشته به نظر می‌رسد وضعیت تغییر کرده است.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت تصمیم ایران برای رفتن به سمت سطح غنی‌سازی مورد نیاز جهت مصارف نظامی «همه را تحت فشار قرار می‌دهد».

پیشتر سه کشور اروپایی امضا کننده برجام، آلمان و بریتانیا و فرانسه با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کرده بودند که خبر غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران‌ مغایر با «روح اصلی مذاکرات در جهت زنده نگاه داشتن برجام» است و آن را اقدامی «خطرناک و نگران‌کننده» خوانده بودند.

در بیانیه صادره از سه کشور آمده بود:‌ « افزایش میزان غنی‌سازی به ۶۰ درصد نشان از ورود ایران به یک مرحله خطرناک دارد؛ گامی مهم برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای.»

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد ایران کارهای آماده‌سازی برای غنی کردن اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را در سایت هسته‌ای نطنز تقریبا تکمیل کرده است. این در حالی است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به تهران اجازه می‌داد اورانیوم را تنها تا خلوص ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

مقامات تهران می‌گویند این اقدام پاسخی به «تروریسم هسته‌ای» اسرائیل پس از انفجار روز یکشنبه در کارخانه غنی‌سازی نطنز است.

اسرائیل مسئولیت این اتفاق را به طور رسمی تایید یا رد نکرده است، اما رادیو ملی اسرائیل به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس گفته است این عملیات خرابکارانه توسط آژانس جاسوسی موساد انجام شده است.

آمریکا پیش از این هرگونه دخالت خود در خرابکاری در تاسیسات نطنز را رد کرده بود.

در دور جدید مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام آمریکا به عنوان عضو حضور ندارد، ولی هیئت آمریکایی «به طور غیرمستقیم» در مذاکرات شرکت می‌کند و اعضای این تیم در هتلی جداگانه اقامت دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام با «تسریع» مذاکرات موافقت کردند

پایان دومین نشست کمیسیون مشترک برجام؛ دیپلمات روس از «پیشرفت اولیه» خبر داد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود