سومین شب ناآرامی‌های پسابرکسیتی در ایرلند شمالی؛ ۲۷ مامور پلیس مجروح شدند

ناآرامی در بلفاست
ناآرامی در بلفاست Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به توافق تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برخی از کالاهایی که بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق بریتانیا جا به جا می‌شوند باید مورد بازرسی مرزی و گمرکی قرار گیرند.

آگهی

پلیس ایرلند شمالی اعلام کرد که در سومین شب ناآرامی ها در این منطقه از بریتانیا ۲۷ افسر پلیس مجروح شدند.

جوانان پروتستان در شهرهای بلفاست و دری یکشنبه شب با روشن کردن آتش دست به پرتاب آجر و بمب‌های دست‌ساز به سوی ماموران پلیس زدند. این موج از اعتراض‌ها در ایرلند شمالی در حالی آغاز شده است که کشمکش سیاسی بر سر مقررات پسابرکسیتی بر این منطقه از بریتانیا ادامه دارد. از سوی دیگر تنش‌ها بین احزاب حاضر در دولت محلی که ائتلافی از پروتستان‌ها و کاتولیک‌هاست نیز افزایش یافته است.

بنا به اعلام پلیس اغلب شرکت کنندگان در اعتراض‌های یکشنبه شب را نوجوانان تشکیل می‌دادند. بسیاری از سیاستمداران ایرلند شمالی و همچنین پلیس به دنبال ناآرامی‌ها یکشنبه شب معترضان را به حفظ آرامش دعوت کردند.

هشت نفر که کم سن و سال ترین آنها یک نوجوان ۱۳ ساله است به دلیل ناآرامی‌های یکشنبه شب تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به توافق تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برخی از کالاهایی که بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق بریتانیا جا به جا می‌شوند باید مورد بازرسی مرزی و گمرکی قرار گیرند. هدف از این اقدام جلوگیری از زیر سوال رفتن «توافق جمعه نیک» با بازگشت کنترل مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود.

جمهوری ایرلند یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است. این در حالی است که ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود که پس از برکسیت دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سپس پایان دوره انتقالی برکسیت در انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی موازنه سیاسی در ایرلند شمالی را تحت تاثیر قرار داده است.

«توافق جمعه نیک» که در سال ۱۹۹۸ به دست آمد به دهه‌ها درگیری بین جمهوریخواهان ایرلند، وفاداران به بریتانیا و نیروهای مسلح این کشور در ایرلند شمالی پایان داد. در جریان این خشونت‌ها بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس‌لرزه‌های برکسیت؛ بریتانیا خواستار تمدید توقف بازرسی محموله‌های تجاری در مرز ایرلند شد

بریتانیا برای نخستین بار یک زن نابینا را به عنوان سفیر منصوب کرد

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند