مسئول سیاست خارجی اروپا: سفرم به روسیه موفقیت‌آمیز نبود

جوزپ بورل
جوزپ بورل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از فرانس۲۴
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دلیل اصلی جنجالی شدن سفر جوزپ بورل این بود که همزمان با حضور وی در مسکو چند دیپلمات اروپایی از روسیه اخراج شدند و وزیر امور خارجه روسیه اتحادیه اروپا را «شریکی غیرقابل اعتماد» خواند.

آگهی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ اختصاصی با شبکه خبری فرانس۲۴ اعتراف کرد که سفر اخیر وی به روسیه موفقیت آمیز نبوده است.

جوزپ بورل پس از این سفر تحت انتقاد‌های شدید قرار گرفت و حتی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به طور مشخص پنجاه نماینده پارلمان اروپا خواستار استعفای وی شدند؛ درخواستی که از جانب وی رد شد.

دلیل اصلی جنجالی شدن سفر جوزپ بورل این بود که همزمان با حضور وی در مسکو چند دیپلمات اروپایی از روسیه اخراج شدند و وزیر امور خارجه روسیه اتحادیه اروپا را «شریکی غیرقابل اعتماد» خواند.

بورل در گفتگو با فرانس۲۴ تصریح کرد: « این سفر با هدف بررسی و ارزیابی نگرش روسیه در قبال اتحادیه اروپا صورت گرفت و پاسخ واضح بود. روسیه تهاجم را برگزید و دیپلمات‌های اروپایی را در جریان این سفر اخراج كرد؛ چیزی که مغایر هر گونه رفتار دیپلماتیک است.»

مسئول سیاست خارجی اروپا در بخش دیگری از این گفتگو روابط نزدیک و تنگاتنگ روسیه و ارتش میانمار را محکوم و از مجازات‌های اعمال شده علیه حاکمان نظامی میانمار پس از سرکوب خونین معترضان به کودتا دفاع کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «آنچه در میانمار می‌گذرد مایه شرم بشریت است؛ آنها دست به سرکوب وحشیانه زده‌اند و باید از ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده کنیم.»

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین در خصوص تحریم‌های اخیر چین علیه چندین نماینده پارلمان اروپا و خانواده‌های آنها گفت: «این یک واکنش نامتناسب از سوی چین بود. هیچ کس بیشتر از ما به حقوق بشر توجه نمی کند؛ اقدام ما در جهت تحریم افراد مسئول در مسئله اویغورها این موضوع را ثابت می کند.»

چین پس از آنکه چند نماینده پارلمان اروپا نحوه برخورد مقامات پکن با اقلیت اویغور را نقض حقوق بشر توصیف کردند این افراد و خانواده‌هایشان را تحت تحریم قرار داد.

جوزپ بورل در این گفتگوی تلویزیونی به میزبانی بروکسل از کنفرانس کمک‌کنندگان مالی به بحران سوریه نیز اشاره کرد و وعده داد که اتحادیه اروپا کماکان به روند کمک‌رسانی به مردم سوریه ادامه دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد از جوزپ بورل بدلیل حضور اتحادیه اروپا در نشست تجاری ایران و اروپا

دیپلمات باسابقه پیشین آمریکایی به جاسوسی برای کوبا اعتراف کرد

وزارت خارجه ایران در واکنش به حمله پاکستان اقدام کشور «دوست و برادر» را محکوم کرد