چین به مسئولان برندهای نامدار پوشاک: وارد سیاست‌بازی نشوید

فروشگاه اچ‌.اند.ام در چین
فروشگاه اچ‌.اند.ام در چین Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شرکت‌ها نباید عملکرد اقتصادی خود را سیاسی کنند. آیا حالا ممکن است شرکت اچ‌.اند.‌ام در بازار چین فروش داشته باشد؟ دیگر خیر.»

آگهی

مقامات چین روز دوشنبه اعلام کردند که تولیدکنندگان خارجی پوشاک، که خرید کتان از چین را به‌دلایل حقوق بشری تحریم‌ کرده‌اند، نباید شتاب‌زده رفتار کنند و وارد بازی‌های سیاسی شوند.

وی افزود چو گوئيژیانگ، سخنگوی فرمانداری ایالت ژین‌جیانگ: «شتاب‌زده تصمیم گرفتن و درگیر تحریم شدن عاقلانه نیست. این کار مثل این است که سنگ را برداریم و روی پای خودمان بیندازیم.»

فروش پوشاک برندهایی نظیر اچ‌.اند.ام، بِربِری، نایک، آدیداس و شماری از دیگر تولیدکنندگان غربی به‌دلیل تحریم خریداران چینی، از هفتهٔ گذشته در این کشور به‌شدت کاهش یافته است. این شرکت‌ها نیز همگی به‌همان دلیل خرید کتان از چین را متوقف کرده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی چین از هفتهٔ گذشته طی کارزاری آنلاین بیانیهٔ سال ۲۰۲۰ شرکت اچ‌.اند.ام را بازنشر کردند که مسئولان این شرکت در آن گفته بودند به‌دلیل وجود کار اجباری در ژین‌ژیانگ، دشواری بررسی دقیق اوضاع، و نیز فشار کنشگران حقوق بشر دیگر کتان تولیدِ این ایالت را نخواهند خرید.

سخنگوی فرمانداری ایالت ژین‌جیانگ گفت:‌ «شرکت‌ها نباید عملکرد اقتصادی خود را سیاسی کنند. مگر می‌شود شرکت اچ‌.اند.‌ام در بازار چین فروش داشته باشد؟ دیگر خیر.»

موج تحریم این تولیدات از سوی مصرف‌کنندگان چینی همزمان با تحریم مجموعه‌ای از شرکت‌ها و کشورهای غربی علیه غول آسیایی اقتصاد صورت می‌گیرد. ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا، بریتانیا و کانادا هفتهٔ گذشته یکصدا تحریم‌هایی را علیه آنچه نقض حقوق بشر در ژین‌ژیانگ خواندند بر چین اعمال کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایالات متحده کارزار رسانه‌ای اخیر را کار دولت چین علیه محصولات غربی برشمرد. این کشور در ماه ژانویه واردات کتان و گوجه‌فرنگی از ژین‌ژیانگ را متوقف و اعلام کرده بود دولت چین مسلمانان اویغور را به‌کار اجباری وا می‌دارد. واشنگتن پیش‌از این علناً پکن را به نسل‌کشی مسلمانان اویغور در این منطقه متهم کرده بود.

چین پیوسته اتهام‌های فوق را رد کرده و مدعی شده است که اردوگاه‌های موجود در این منطقه به‌صرف مقابله با افراطگرایی دینی و آموزش فنی‌وحرفه‌ای تأسیس شده، و تأکید کرده است که غرب برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور وارد بازی‌های سیاسی در این زمینه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ چه تاثیری بر تجارت چین می‌گذارد؟

مرگ ناگهانی مرد شماره ۲؛ لی‌ که‌چیانگ، رهبر اقتصادی چین که بود؟