عقب‌نشینی مرکل از تشدید محدودیت‌ها در عید پاک؛ مسافرت تفریحی آلمانی ها محدود می شود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۴ فروردین (۲۴ مارس) از تصمیم قبلی خود درباره تشدید محدودیت‌های کرونا در زمان تعطیلات پنج‌روزه عید پاک، که باعث بروز سردرگمی و انتقادات بسیار شده بود، عقب‌نشینی کرد.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۴ فروردین (۲۴ مارس) از تصمیم قبلی خود درباره تشدید محدودیت‌های کرونا در زمان تعطیلات پنج‌روزه عید پاک، که باعث بروز سردرگمی و انتقادات بسیار شده بود، عقب‌نشینی کرد.

خانم مرکل این تصمیم را در پایان یک کنفرانس ویدئویی اضطراری با ۱۶ فرماندار ایالتی آلمان اعلام کرد.

پیشتر در روز سه‌شنبه طی یک فرمان ضرب‌الاجل اعلام شده بود که محدودیت‌های کرونایی همزمان با عید پاک تشدید خواهند شد. مطابق این طرح، در پنجشنبه آینده یعنی یک روز قبل از روز تعطیل «جمعه نیک» تمام مغازه‌ها بسته می شدند و تنها سوپرمارکت‌ها اجازه داشتند باز باشند.

صدراعظم آلمان گفت: «ایده تعطیل سراسری عید پاک با بهترین نیت مطرح شد زیرا ما باید به سرعت موج سوم شیوع بیماری را کنترل کنیم، با این حال این تعطیلی یک ایده اشتباه بود. دلایل خوبی برای آن وجود داشت اما در این مدت کوتاه نمی‌توانست به خوبی اجرا شود.»

وی با بیان اینکه می‌داند این تصمیم موجب «بی‌اعتمادی خواهد شد»، خطاب به خبرنگاران افزود: «این اشتباه، اشتباه من به تنهایی است زیرا در نهایت من مسئول نهایی امور هستم. یک اشتباه باید اشتباه خوانده شود، مهمتر از همه باید اصلاح شود و این اصلاح حتی‌الامکان باید به موقع اتفاق بیفتد. من عمیقا متاسفم و از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم.»

رستوران‌ها، بارها و بسیاری از مراکز تفریحی در آلمان بسته هستند. با این حال طرحی که در اوایل ماه جاری تنظیم شد اجازه بازگشایی محدود مغازه‌ها را می‌دهد. این طرح البته یک تبصره به نام «ترمز اضطراری» دارد که به فرمانداران اختیار می‌دهد محدودیت‌ها را در صورت نیاز مجددا اعمال کنند.

اظهارات آنگلا مرکل در حالی بیان می‌شود که اولریخ دمر، سخنگوی دولت آلمان، روز چهارشنبه گفت دولت در حال بررسی طرحی است که به موجب آن و برای مبارزه با شیوع بیشتر همه‌گیری کرونا، شماری از پروازها به مقصد خارج از این کشور به صورت موقت برای شهروندان ممنوع خواهد شد.

با فرا رسیدن تعطیلات عید پاک بسیاری از شهروندان آلمانی عازم جزیره مایورکا در اسپانیا شده‌اند، امری که باعث بروز بحث‌هایی در محافل سیاسی و رسانه‌ای آلمان شده است. چرا که در حال حاضر ورود گردشگر به این کشور ممنوع است.

با سرایت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، که نخستین‌بار در انگلیس دیده شد، تعداد موارد ابتلا در آلمان در روزهای اخیر رو به افزایش گذاشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اداره بهداشت و سلامت این کشور گفته است تعداد موارد ابتلای جدید در روز چهارشنبه از ۱۵ هزار نفر گذشته است، این در حالی است که این عدد در هفته پیش حدود ۱۳ هزار ابتلا بوده است.

واکسیناسیون در آلمان تا کنون کند پیش رفته است و تنها ۹.۵ درصد مردم این کشور حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. این در حالی است که برای مثال در بریتانیا تا کنون ۵۴ درصد جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن را زده‌اند.

آلمان از سال گذشته تا کنون بیش از ۷۵ هزار مرگ بر اثر بیماری کرونا را به ثبت رسانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عید پاک؛ «رول تخم مرغ» روی سازه ۵۹ متری در لیتوانی

مرکل با اذعان به برخی اشتباهات در مهار کرونا، از مسئولان محلی انتقاد کرد

مرکل در پایان «سخت‌ترین سال دوران صدراعظمی» ریاست اتحادیه اروپا را به پرتغال واگذار کرد