رئيس جمهوری آذربایجان با روشن کردن مشعل در شوشا نوروز را جشن گرفت

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری آذربایجان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد ارمنستان در دوران تسلط خود بر این مناطق، روستاهای بسیاری را تخریب و ویران کرده‌ است.

آگهی

الهام علی‌اف رئيس جمهوری آذربایجان نوروز را با روشن کردن مشعلی بزرگ در شهر شوشا (شوشی) که اخیرا در جریان جنگ قره‌باغ از کنترل ارمنستان خارج شده، جشن گرفت.

آقای علی‌اف حضور در این منطقه را یک رخداد تاریخی دانست و اظهار داشت: «ما سرزمین خود را با خون شهدا آزاد کردیم و باید یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.»

رئيس جمهوری آذربایجان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد ارمنستان در دوران تسلط خود بر این مناطق، روستاهای بسیاری را تخریب و ویران کرده‌ است. 

جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شش هفته به طول انجامید و در طی این مدت بیش از ۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

Azerbaijan's Presidential Press Office
رئيس جمهوری آذربایجان همراه دختر و همسرش در ارتفاعات شهر شوشاAzerbaijan's Presidential Press Office

نوروز به جز در ایران، افغانستان و تاجیکستان در کشورهای بسیاری در منطقه از جمله آذربایجان و گرجستان و ترکمنستان هم جشن گرفته می‌شود.

علی‌اف در کنار سفره هفت سین و در هنگام روشن کردن مشعل در ارتفاعات شوشا همچنین اظهار داشت: «ما از سالها پیش قول داده بودیم که نوروز را در قره‌باغ جشن بگیریم. امروز همان روز موعود است و خوشحالیم که نوروز امسال را در شوشا پایتخت فرهنگی کشورمان آذربایجان حضور داریم.»

شوشا در سال ۱۹۹۲ و در پی جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان به کنترل ایروان در آمد. باز پس گیری این شهر برای آذربایجان از نظر نمادین و استراتژیک بسیار حائز اهمیت بود. جمهوری آذربایجان در طول بیش از شش هفته نبرد بر سر کنترل قره‌باغ چندین بخش مهم از این سرزمین از جمله شهرستان‌های جبرائیل و شوشا را از ارمنی‌های پس گرفت.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد نیروهای آذربایجان در درگیری‌های اخیر، اسرای ارمنی را مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار داده‌اند. این نهاد حقوق بشری از جمهوری آذربایجان خواست در این مورد تحقیق کند و با شناسایی عاملان، آن ها را مجازات کند.  

این نهاد تاکید کرد که آزار و شکنجه اسرای ارمنی جنایت جنگی است. تعداد دقیق افرادی که همچنان در جمهوری آذربایجان در اسارات هستند مشخص و اعلام نشده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الهام علی‌اف: کانادا و فرانسه ابرقدرت جهان هستند یا لوکزامبورگ دوم؟

آلبوم عکس از جشن های نوروزی؛ آغاز فصل بهار از مزارشریف تا اقلیم کردستان

«شرم بر تو پاشینیان»؛ مخالفان آتش‌بس قره باغ پارلمان ارمنستان را اشغال کردند