بلغارستان: شبکه جاسوسی روسیه را شناسایی و متلاشی کردیم

عکس آرشیوی از نیروهای پلیس بلغارستان
عکس آرشیوی از نیروهای پلیس بلغارستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اطلاعات محرمانه جمع‌آوری شده توسط اعضای شبکه جاسوسی در باره بلغارستان،‌ ناتو و اتحادیه اروپا به یک کارمند سفارت روسیه تحویل و در ازای آن پول برای توزیع میان جاسوسان دریافت شده است.»

آگهی

بلغارستان روز جمعه از دستگیری شش فردِ مظنون به جاسوسی برای روسیه خبر داد که گفته می‌شود برخی از آنها از مسئولان ارشد وزارت دفاع این کشور هستند.

این مسئولان دولتی در بلغارستان متهم هستند که اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را در اختیار رئیس این شبکه جاسوسی تحت هدایت یک مامور سابق سرویس‌های اطلاعاتی این کشور قرار داده‌اند.

سخنگوی دادستانی بلغارستان روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن تشریح عملیاتی که منجر به شناسایی و برچیدن این شبکه مظنون به جاسوسی برای روسیه شد، تصریح کرد که همسر رئیس این شبکه که دارای تابعیت دوگانه روسی - بلغاری است نقش واسط را میان رئیس این شبکه و مسکو ایفا ‌کرده است.

سیوکا میله‌وا، سخنگوی دادستانی بلغارستان در ادامه یادآور شد که فرد یاد‌ شده اطلاعات محرمانه جمع‌آوری شده توسط اعضای شبکه جاسوسی در باره بلغارستان،‌ ناتو و اتحادیه اروپا را به یک کارمند سفارت روسیه منتقل و در ازای آن پول برای توزیع میان جاسوسان دریافت می‌کرده است.

بازرسان و ماموران شرکت کننده در این عملیات گفته‌اند که برای سردرگم کردن جاسوسان و به جای نگذاشتن هیچ ردی از عملیات، مظنونان را هنگام ملاقات با رئیس شبکه در اماکن عمومی به ویژه در جریان مسابقات تنیس از طریق دوربین‌های مدار بسته تعقیب و دنبال می‌کردند.

نوار ضبط شده از مکالمات تلفنی میان اعضای شبکه و عکس همسر رئیس شبکه که هنگام ورود به سفارت روسیه و و خروج از آن گرفته شده به عنوان دیگر اسناد این پرنده از سوی دادستانی به رسانه‌ها ارائه شد.

به گفته نماینده دادستانی بلغارستان این برای نخستین بار است که یک شبکه جاسوسی با این ویژکی در کشور ۷ میلیون نفری بلغارستان شناسایی، کشف و برچیده می‌شود.

دادستان کل بلغارستان نیز شکل‌گیری چنین پرونده‌ای را در تاریخ معاصر کشورش بی‌سابقه توصیف و تاکید کرد که این ماجرا اهمیت بسیار بالایی برای امنیت ملی بلغارستان و نیز ایالات متحده به عنوان متحد این کشور و نیز دیگر شرکا در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو دارد.

وزارت دفاع بلغارستان پیش‌تر در بیانیه‌ای از دستگیری دو نظامی در چارچوب این پرونده خبر داده بود؛ این در حالیست که دادستانی کل این کشور تاکید دارد که سه مسئول ارشد وزارت دفاع به همکاری با شبکه جاسوسی به نفع روسیه متهم هستند.

از سوی دیگر گفته می‌ٰشود که یک وابسته نظامی بلغارستان که هم‌اکنون در بخش نگهداری اطلاعات طبقه‌بندی شده پارلمان این کشور مشغول به کار است نیز در چارچوب همین پرنده دستگیر شده است.

از میان شش عضو شبکه جاسوسی یاد شده پنج نفر در بازداشت به سر می‌برود و یک نفر به دلیل همکاری در جریان تحقیقات آزاد شده است.

بلغارستان به طور سنتی روابط اقتصادی بسیار خوبی با روسیه دارد؛ این در حالیست که روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور از اکتبر ۲۰۱۹ زمان برملا شدن چندین پرونده جاسوسی و اخراج پنج دیپلمات روس از بلغارستان به سردی گرایید.

شبکه مظنون به جاسوسی برای روسیه در حالی در بلغارستان شناسایی و کشف شده که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اوایل مارس گذشته بر سر ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین،‌ چند مقام بلند پایه دولت روسیه را تحت تحریم قرار دادند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: بلغارستان اول به خودش نگاه کند و بعد «ناوالنی‌بازی» دربیاورد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد