پاشینیان مردم ارمنستان را به شرکت در انتخابات زودهنگام فراخواند

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان دولت ارمنستان طی هفته‌های اخیر بارها به خیابان آمده و ضمن یورش به ساختمان‌های دولتی خواستار استعفای نیکول پاشینیان شده بودند.

آگهی

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در تلاش برای جلوگیری از شدت گرفتن دامنه بحران کنونی در این کشور خواستار شرکت شهروندان ارمنستان در انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

برپایی این انتخابات تنها گزینه پیش‌روی دولت ارمنستان برای خروج از بحرانی سیاسی است که نخستین جرقه‌های آن پس از پایان جنگ قره‌باغ و امضای توافقنامه آتش‌بس با جمهوری آذربایجان زده شد.

نیکول پاشینیان که اینک تحت فشار شدید اپوزیسیون برای کناره‌گیری از قدرت قرار گرفته ضمن دعوت شهروندان به شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی، تاریخ برپایی آن را روز بیستم ژوئن اعلام کرده است.

مخالفان دولت کنونی که شدت از توافق آتش‌بس امضا شده با آذربایجان خشمگین‌اند و آنرا تحقیر کشورشان قلمداد می‌کنند خواستار کناره‌گیری نخست وزیر پیش از برپایی انتخابات هستند.

ارمنستان پس از متحمل شدن شکستی تحقیرآمیز در جریان رویارویی نظامی اخیر با آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ که بیش از دو دهه تحت کنترل تجزیه‌طلبان تحت حمایت ایروان قرار داشت با یک بحران سیاسی عمیق روبرو شده و دولت حاکم بر این کشور به شدت از سوی مخالفان تحت فشار قرار گرفته است.

مخالفان طی هفته‌های اخیر بارها به خیابان آمده و ضمن یورش به ساختمان‌های دولتی خواستار استعفای نیکول پاشینیان شده‌اند.

نخست وزیر ارمنستان که پیش‌تر ضمن رد درخواست ستاد کل نیروهای مسلح برای کناره‌گیری از قدرت، از تلاش برای کودتا خبر داده و حامیانش را به تجمع در خیابان فراخوانده بود روز پنجشنبه خواستار شرکت همه شهروندان در انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

نیکول پاشینیان با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد که پس از نشستی با گاگیک تساروکیان، رهبر «ارمنستان شکوفا»، بزرگترین حزب مخالف دولت کنونی ارمنستان، برپایی انتخابات زودهنگام را بهترین راه حل می‌داند.

آقای پاشینیان تصریح کرد: «ما در جریان این نشست به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه خروج از بحران سیاسی کنونی برپایی انتخابات زودهنگام پارلمان است.»

نخست وزیر ارمنستان در ادامه یادآور شد که با توجه به رایزنی‌هایی که با رئیس جمهوری داشته، انتخابات زودهنگام پارلمانی در کشورش روز بیستم ژوئن سال جاری میلادی برپا خواهد شد.

نیکول پاشینیان پیش‌تر و در پی یورش مخالفان به ساختمان دولت در ایروان که خواستار کناره‌گیری وی بودند، به حامیان خود گفته بود که آماده برگزاری انتخابات زودهنگام است.

وی اوایل ماه جاری در جمع حامیانش گفته بود: بیایید در انتخابات شرکت کنید تا مشخص شود مردم چه کسانی را به استعفا فرا می‌خوانند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین پیش‌‌تر در واکنش به درخواست‌های مکرر اپوزیسیون برای کناره‌گیری تاکید کرده بود که فقط مردم می‌توانند تصمیم بگیرند چه کسی باید در قدرت باقی بماند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکول پاشینیان برنده انتخابات زودهنگام ارمنستان شد

بازگشت دوباره تظاهرکنندگان به خیابان‌های ایروان؛ نخست وزیر ارمنستان تحت فشار استعفا

ارمنستان؛ مخالفان دولت تظاهرات و اعتصاب‌های سراسری را کلید زدند