فرانسه: مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای مذاکرات هسته‌ای است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آغاز تعطیلات سال نو در این هفته و نیز شروع کارزار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران در آینده نزدیک احتمالاً مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

آگهی

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) گفت که تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای با ایران به دلیل «مشکلات تاکتیکی» و وضعیت داخلی ایران در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، متوقف شده است.

فرانسه همراه با بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا در تلاشند تا آمریکا و ایران را به پای میز مذاکرات غیر رسمی بکشانند که نخستین گام برای احیای برجام خواهد بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی که تا کنون هیچ یک از طرف‌های امضا کننده برجام گامی عملی برای بازگرداندن آمریکا و احیای این توافق بین‌المللی برنداشته‌اند، آغاز تعطیلات سال نو در این هفته و نیز شروع کارزار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران در آینده نزدیک احتمالاً مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

ژان ایو لودریان روز سه شنبه در برابر نمایندگان مجلس سنای فرانیه گفت: «یک مشکل تاکتیکی و همچنین یک مسئله داخلی در ایران وجود دارد. ایران در وضعیت ویژه‌ای قرار گرفته زیرا انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه ژوئن (خرداد) نزدیک است.»

وزیر خارجه فرانسه به طور دقیق نگفت که منظورش از «مشکل تاکتیکی» چیست اما افزود: «در حالی که اخیرا اراده مشخصی برای بازگشت به مذاکرات به وجود آمده بود، تنش‌ها برطرف نشد و نیاز به برقراری آرامش تبدیل به فوریت شد.»

لودریان همچنین گفت: «بازگشت به برجام فقط نقطه شروع است.»

ایران گسترش گفتگوهای هسته‌ای به سایر موضوعات را رد کرده است. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران به تدریج از تعهدات خود در این پیمان کاسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر احیای برجام: برای تانگو هم دو نفر نیاز است

نامه‌ ۳۲ نهاد آمریکایی به بایدن: تا شرایط دشوارتر نشده است به برجام برگردید

ایران پیشنهاد اروپا برای گفتگوی غیر رسمی درباره برجام با حضور آمریکا را رد کرد