آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر احیای برجام: برای تانگو هم دو نفر نیاز است

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه به نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کرد که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران همچنان ممکن است اما هر دو طرف باید آماده مذاکره باشند.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کرد که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران همچنان ممکن است اما هر دو طرف باید آماده مذاکره باشند.

آمریکا در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از معاهده برجام خارج شد اما جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که کشورش با شرایطی مایل به پیوستن دوباره به این معاهده است.

با عقب‌نشینی پیوسته ایران از محدودیت‌های توافقنامه برجام، مانند میزان اورانیوم غنی شده‌ای که می‌تواند ذخیره کند، اوضاع پیچیده‌تر شده است. اقدام های ایران در کاهش تعهدات برجامی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای امضا کننده این توافقنامه انجام شده است تا گام‌های بیشتری برای جبران تحریم های فلج کننده ترامپ علیه ایران بردارند.

ایران گفته است که پیش از بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش، آمریکا باید با لغو تحریم ها به تعهدات خود در این توافق عمل کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اصرار ایران برای برداشتن اولین قدم از سوی آمریکا در یک جلسه ویدیویی در برابر سه کمیته پارلمان اروپا گفت که برای رقص تانگو دو نفر لازم است.

او همچنین گفت که در طول دو سال گذشته، ایران با ایجاد ظرفیت‌های جدید، از زمان برای «بهبود مهارت های خود در حوزه‌های مختلف انرژی هسته ای» استفاده کرده است.

آقای گروسی در ادامه گفت: «حتی اگر شما یک عصای جادویی داشته باشید و بگویید ما فردا بر‌می‌گردیم، نیاز به مقدمه‌سازی دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که او از «جایگاه بی طرفانه» آژانس با هر دو طرف صحبت کرده و فکر می‌کند که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای امکان پذیر است.

آقای گروسی در ادامه گفت: «آنها می‌خواهند برگردند. البته تعدادی موضوع وجود دارد که باید روشن شود. بنابراین غیرممکن نیست. این کار دشوار است اما غیرممکن نیست.»

کارشناسان هسته ای هدف نهایی توافقنامه برجام را جلوگیری از تولید بمب اتمی توسط ایران عنوان کرده‌اند، کاری که ایران اصرار دارد نمی‌خواهد انجام دهد.

ماه گذشته ایران به عنوان بخشی از عقب نشینی مداوم خود از برجام، اعمال محدودیت در بازرسی آژانس انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای خود را آغاز کرد. البته با توافقی که در لحظه‌های آخر و در پی سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران انجام شد، دسترسی ها به تأسیسات هسته ای به صورت موقت حفظ شد.

بر اساس توافق موقت میان تهران و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران دیگر تصاویر نظارتی از تأسیسات هسته ای خود را با آژانس به اشتراک نمی‌گذارد اما قول داده است که نوارها را به مدت سه ماه حفظ کند. در صورت لغو تحریم ها، ایران نوارها را به آژانس تحویل خواهد داد و در غیر این صورت، ایران تصمیم دارد نوارها را پاک کند. تحلیل گران معتقدند که این صورت، روزنه دستیابی به موفقیت دیپلماتیک، تنگ می‌شود.

آقای گروسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مسلماً زمان محدود است اما به شما اجازه می‌دهد تا سابقه فعالیت‌های اساسی در حال انجام را حفظ کنید. با این حال او تأکید کرد که توافق موقت همان دسترسی کاملی نیست که قبلاً داشته‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه هشدار داد که استفاده از «فرصت دیپلماتیک» سه ماهه که توسط ایران فراهم شده برای قدرت‌های امضا کننده برجام مهم است.

آقای گروسی در پایان ابراز امیدواری کرد که در بازه زمانی باقی مانده، طرفین درگیر بتوانند به توافق برسند یا حداقل اقدام های اولیه برای بازگشت به برجام را انجام دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه: مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای مذاکرات هسته‌ای است

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟