کنشگران حقوق پناهجویان در برابر کاخ ریاست جمهوری اتریش چادر زدند

کنشگران حقوق پناهجویان در چادر در برابر کاخ ریاست جمهوری اتریش
کنشگران حقوق پناهجویان در چادر در برابر کاخ ریاست جمهوری اتریش Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا در ابتدای زمستان به بوسنی و هرزگوین هشدار داده بود که به وضعیت بغرنج پناهجویان رسیدگی کند.

آگهی

تصاویر از علی یعقوبی

اروپا در میانه بحران کرونا همچنان با بحران پناهجویان نیز درگیر است و گروه‌های حقوق بشری در کشورهای اروپایی به ویژه نگران وضعیت پناهجویانی هستند که به امید رسیدن به خاک اروپا از مسیر بالکان، در کشورهایی مانند یونان، بوسنی و هرزگووین و کرواسی در سرما و شرایط سخت زمستانی به سر می‌برند.

در اتریش که یکی از کشورهای اروپایی در خط مقدم رویارویی با بحران پناهجویان است، گروه اتریشی-آلمانی «با هم فراتر از مرزها» کارزاری را برای جلب توجه سیاستمداران به وضعیت دشوار پناهجویان برگزار می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز فارسی
کنشگران تصاویر و شعارهایی در پیوند با پناهجویان را روی دیوار کاخ ریاست جمهوری اتریش افکندندیورونیوز فارسی

کنشگران در چارچوب این کارزار که «آخر هفته برای موریا» نام دارد، هر جمعه شب در برابر «هوفبورگ»، کاخ ریاست جمهوری اتریش در مرکز پایتخت، وین جمع می‌شوند و با پناهجویان اعلام همدردی می‌کنند. آنها به مدت ۲۴ ساعت در چادرهایی شبیه چادر پناهجویان می‌خوابند تا به این وسیله وضعیت پناهجویان در راه مانده در پشت مرزهای اروپا را برای سیاستمداران و مردم یادآوری کنند.

روز جمعه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند)، نهمین هفته از این کارزار برگزار شد و ده‌ها تن از کنشگران مطابق معمول با اجرای برنامه‌های مختلف و خوابیدن در چادر، به «نقض حقوق بشر» و نبود رسیدگی به پناهجویان به ویژه در مرز بوسنی و کرواسی اعتراض کردند. در جریان هشتمین و نهمین شب تجمع این کنشگران تصاویری از پناهجویان به همراه شعارهایی در حمایت از آنها بر روی دیوار کاخ ریاست جمهوری اتریش افکنده شد.

یورونیوز فارسی
تصاویر پناهجویان بر روی دیوار هوفبورگ، کاخ ریاست جمهوری اتریشیورونیوز فارسی

یکی از مسئولان گروه «با هم فراتر از مرزها» به نام ربکا با یادآوری سکوت اتحادیه اروپا در مورد وضعیت پناهجویان در بالکان و یونان می‌گوید: «آنچه ما از سیاستمداران انتظار داریم آن است که هر چه سریع‌تر به کمک پناهجویان شتافته و با مسئولیت‌پذیری، جلو بدرفتاری با آنها را بگیرند.»

DIESE KINDER und DEREN FAMILIEN WERDEN IM STICH GELASSEN!! Die Karawane der Menschlichkeit ist eine österreichische NGO...

Posted by Wochenende für Moria - Wien on Sunday, March 14, 2021

یکی دیگر از مسئولان گروه آلمانی «فراتر از مرزها» به نام ویویان نیز می‌گوید: «ما کنشگران مانند هر انسان دیگری خواهان آن هستیم که این غفلت و چشم بستن (بر وضعیت پناهجویان) پایان یابد. مردم باید بدانند چه اتفاقی دارد می‌افتد و ما می‌خواهیم صدای پناهجویان باشیم تا سیاستمداران نیز این وضعیت را ببینند.»

یکی از خواسته‌های کنشگران حقوق پناهندگان، حذف جرم‌انگاری ورود پناهجویان و توقف برخوردهای خشن پلیس در برخی کشورهای اروپایی با افرادی است که برای فرار از جنگ یا شرایط خطرناک وارد خاک آنها می‌شوند.

یورونیوز فارسی
کنشگران حقوق پناهجویان در برابر کاخ ریاست جمهوری اتریشیورونیوز فارسی

لنا، از برگزارکنندگان در کارزار «آخر هفته برای موریا» با ذکر این موضوع می‌گوید: «در رسانه‌ها خوانده‌ایم که پناهجویان در اردوگاه به سر می برند و در چادر می‌خوابند و صحنه‌هایی از تصاویر آنها را دیده‌ایم که خیلی دردناک است. من اینها را می‌بینم ولی کار خاصی از دستم برنمی‌آید. فکر می‌کنم الان وقتش رسیده که لااقل چنین کارزاری را با کمپ اعتراضی برای آنها ترتیب بدهیم.»

بسیاری از پناهجویان در کشورهای مختلف اروپا از جمله فرانسه، بلژیک و ایتالیا شب‌ها به دلیل کمبود مکان اقامت برای مهاجران، شب‌ها در چادر می‌خوابند و هر از چند گاهی پلیس آنها را محل تجمع‌شان بیرون می‌کند. با این حال بدترین وضعیت مربوط به پناهجویان در بوسنی است که با کمترین امکانات و در سرما در این کشور فقیر به سر می‌برند. اتحادیه اروپا در ابتدای زمستان به بوسنی و هرزگوین هشدار داده بود که به وضعیت بغرنج پناهجویان رسیدگی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامدهای کرونا پناهجویان افغان و ایرانی را به مسیر صعب العبور آلپ کشانده است

یونان بیش از ۱۴۰۰ پناهجو را به ترکیه بازمی‌گرداند

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند