مجلس نمایندگان آمریکا بسته هزار و نهصد میلیارد دلاری کمک اقتصادی را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجلس نمایندگان آمریکا بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک اقتصادی را برای جبران بخشی از صدمات ناشی از شیوع کرونا را تصویب کرد.

آگهی

مجلس نمایندگان آمریکا بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کمک اقتصادی را برای جبران بخشی از صدمات ناشی از شیوع کرونا را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا هفت هفته پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید و چهار روز پس از تصویب لایحه در سنای این کشور با رای نهایی ۲۲۰ موافق مقابل ۲۱۱ مخالف، موافقت نهایی کنگره نسبت این لایحه را اعلام کرد. جمهوری خواهان چه در سنا و چه در مجلس نمایندگان با این لایحه مخالفت کردند و آن را تورم‌زا، مملو از سیاست‌های لیبرالی و بی توجه به نشانه‌های کاهش بحران توصیف کرده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان پس از تصویب این لایحه گفت: «امروز تصمیمی را برای رسیدن به یک نتیجه فوق‌العاده‌ گرفتیم. تصمیمی که در زندگی میلیون‌های آمریکایی تغییر ایجاد می‌کند و باعث نجات جان و معیشت می‌شود.»

جارد گلدن از ایالت مین تنها دموکراتی بود که با این اقدام مخالفت کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین بسته‌ای بهبود اقتصادی را به خطر می‌اندازد.

با این حال یان اسکاکوسکی، نماینده دموکرات گفت: «این یک روز تاریخی است. این آغاز پایان افسردگی بزرگ کووید است.» اما جیسون اسمیت نماینده جمهوری‌خواه گفت: «این یک برنامه غلط در زمان غلط با شمار زیادی دلایل اشتباه است.»

ویژگی غالب این لایحه ۶۲۸ صفحه‌ای، ابتکاراتی است که آن را به یکی از بزرگترین اقدامات فدرال در سال‌های اخیر برای کمک به خانواده‌های کم درآمد یا با درآمد متوسط تبدیل می‌کند.

علاوه بر پرداخت مستقیم پول به بسیاری از خانواده‌های آمریکایی و تمدید مزایای بیکاری، این لایحه میلیاردرهای دلار به واکسن و درمان‌های کووید-۱۹، مدارس، دولت‌های محلی و ایالتی و صنایع بیمار از شرکت‌های هواپیمایی تا سالن‌های کنسرت اختصاص می‌دهد.

طبق این لایحه همچنین برای حدود ۸۵ درصد از مردم آمریکا چک‌های ۱۴۰۰ دلاری صادر و ارسال می‌شود.

بایدن در واکنش به تصویب آن گفت که لایحه کمک اقتصادی به کارگران آمریکایی «یک فرصت برای جنگیدن» می‌دهد.

دموکرات‌ها علاقمند بودند تا لایحه نهایی را قبل از انقضای مزایای بیکاری فدرال در تاریخ ۱۴ مارس به دفتر بایدن برای امضا تحویل دهند. کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد این لایحه را روز جمعه امضا کند.

تا کنون ۲۹ میلیون آمریکایی به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۵۲۵ هزار نفر نیز در اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

طبق یک نظرسنجی که شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه منتشر کرد این لایحه از حمایت ۶۱ درصد آمریکایی‌ها برخوردار است. بخشی از مردم آمریکا که نزدیک به جمهوری‌خواهان هستند نیز از این لایحه حمایت کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به طرح ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن برای احیای اقتصاد آمریکا و مقابله با شیوع کرونا

دامنه فزاینده رکود اقتصادی در اروپا؛ محرک‌های مالی چقدر امیدوار کننده‌اند؟

آمریکایی‌ها ۱۲۰۰ دلار کمک هزینه دریافت می‌کنند؛ محرک مالی ایالات متحده بورس‌های جهان را تکان داد