موج تازه اعتراض‌ها به فقر و فساد در لبنان؛ معترضان بسیاری از جاده‌ها را مسدود کردند

اعتراض‌های سراسری در لبنان
اعتراض‌های سراسری در لبنان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش اعتراضی بر ضد عملکرد طبقه حاکم در کشوری که با بحران‌های بزرگ و بی سابقه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند اواخر سال ۲۰۱۹ پا گرفت اما پس از چندی به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ دچار رکود و وقفه شد.

آگهی

جنبش اعتراضی به فساد در دستگاه حاکمه لبنان و نابسامانی اقتصادی این کشور که معیشت برخی شهروندان را بسیار دشوار کرده بار دیگر پس از چند هفته وقفه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا دوباره از سر گرفته شده است.

تظاهرکنندگان سه شنبه نهم مارس برای هشتمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند و ضمن سردادن شعارهایی بر ضد سیاستمداران و دولتمردان این کشور به نشانه اعتراض به وضع موجود اقدام به مسدود کردن برخی جاده‌ها کردند.

شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی روز سه‌شنبه که فرانس‌پرس شمار شرکت کنندگان در آن را کم‌تر از روز گذشته ارزیابی کرده در اعتراض به آنچه فقر فزاینده و نیز فساد سیستماتیک در این کشور خوانده شده با آتش زدن لاستیک‌ها و سطل‌های زباله راه‌های ارتباطی در برخی نقاط این کشور را مسدود کردند.

جنبش اعتراضی بر ضد عملکرد طبقه حاکم در کشوری که با بحران‌های بزرگ و بی سابقه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند اواخر سال ۲۰۱۹ پا گرفت اما پس از چندی به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ دچار رکود و وقفه شد.

این خیزش مردمیِ از نفس افتاده، اکنون با افزایش نگرانی‌ها نسبت به سخت‌تر شدن امرار معاش شهروندان زیر سایه رشد روز افزون نرخ بیکاری و تورم و نیز سقوط تاریخی ارزش پول ملی لبنان دوباره جان گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان ارتش این کشور صبح روز سه شنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شد و بزرگراه مسدود شده جل الدیب و یک محور حیاتی دیگر تردد در شمال بیروت را که توسط معترضان مسدود شده بود بازگشایی کرد.

بنا به این گزارش برخی محورهای مواصلاتی در دیگر نقاط کشور به خصوص جاده‌های اصلی در طرابلس واقع در شمال و منطقه بقاع واقع در شرق لبنان همچنان مسدود هستند.

یک عکاس خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که برخی جاده‌های شمال بیروت، به ویژه در منطقه جبیل مسدود شده و این مسئله ترافیک سنگینی را ایجاد کرده است.

خیزش تازه مردمی در لبنان طی یک هفته گذشته با مسدود کردن روزانه اغلب بزرگراه‌ها، بویژه جاده‌های ورودی به بیروت، پایتخت این کشور همراه بوده است.

خبرگزاری‌های هنوز گزارشی از درگیری و زد و خورد جدی میان شرکت کنندگان در تظاهرات پراکنده روزهای اخیر و نیروهای امنیتی منتشر نکرده‌اند.

به اعتقاد تحلیلگران، موج تازه اعتراض‌ها هنوز به سطحی نرسیده که بتوان آن را با خیزش بزرگ مردمی سال ۲۰۱۹ که عملا به صحنه تظاهرات سراسری و چند هفتگیِ صد‌ها هزار نفر در این کشور تبدیل شده بود، مقایسه کرد.

کریم بیتار، محقق علوم سیاسی در لبنان ضعف مشهود در موج تازه اعتراض‌ها در این کشور را ناشی از عواملی مختلف از جمله «خستگی و دلزدگی انقلابی»ِ، «نبود دیدگاه روشن و فقدان رهبری» و نیز رنج و اضطراب حاصل از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ ارزیابی کرده است.

رهبران سیاسی که اغلب متهم به بی لیاقتی و فساد هستند برغم شرایط اضطراری موجود به نظر می‌آید پس از گریختن از خطر برکناری و سقوط در پی اعتراضات پایان ۲۰۱۹ میلادی، به نوعی نسبت به هرگونه تشر و اعتراض بی تفاوت شده‌اند.

کشور از هفت ماه پیش منتظر تشکیل دولت جدید است؛ احزاب همچنان درگیر چانه زنی های بی پایان درباره تقسیم قدرت هستند.

در این میان اما نقش دولت آینده برای تغییر اوضاع این کشورِ ورشکسته بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا کمک‌های مالی بین‌المللی در صورتی به لبنان سرازیر خواهد شد که دولت بعدی دست به اصلاحات اساسی مورد درخواست جامعه جهانی بزند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با وجود کاهش تعداد بی‌خانمان‌های پاریس بیش از ۲۷۰۰ نفر کارتن‌خوابند

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است