پایان جشنواره فیلم برلین؛ خرس طلایی به کارگردان «جنجال بداقبال یا پورن جنون آمیز» رسید

AP Photo
AP Photo Copyright Michael Sohn/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۱ با مدلی کاملا متفاوت نسبت به سال‌های قبل برگزار شد و به جز هیات داورانی که در یک سینمای اختصاصی در برلین فیلم‌ها را تماشا کردند، منتقدان و خبرنگاران از خانه و با لپ‌تاپ‌های شخصی خود به تماشای آثار حاضر در این فستیوال نشستند.

آگهی

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین در حالی به پایان رسید که دیگر مانند گذشته خبری از فرش قرمز و صف عکاسان و خبرنگارانی که برای گفتگو با هنرمندان منتظر می‌ایستادند نبود.

هیئت داوران این جشنواره جایزه خرس طلایی را به فیلم جنجال بداقبال یا پورن جنون آمیز (Bad Luck Banging or Loony Porn) به کارگردانی رادو جود فیلمساز رومانیایی اعطا کردند.

قرار است نمایش فیلم‌ها در فصل تابستان و بعد از پایان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ صورت گیرد.

جشنواره فیلم برلین سال ۲۰۲۱ در زمانی دیرتر از سال‌های گذشته برگزار و زودتر از همیشه هم به پایان رسید. این فستیوال معروف سینمایی جهان به صورت کاملا آنلاین برگزار شد و دیگر خبری از ۱۱ روز پر زرق و برق ماه فوریه که همیشه جشنواره فیلم برلین در آن تاریخ برگزار می‌شد نبود.

منتقدان و هیات داوران می‌گویند هرچند فیلم‌ها و تعداد آنها با سال‌های گذشته متفاوت بوده است ولی با این وجود آثار با کیفیت و ارزشمندی نیز در میان فیلم‌های حاضر در این جشنواره دیده می‌شود.

در عین حال نمی‌توان جشنواره امسال را با سال های گذشته مقایسه کرد و دیگر اثر چندانی از نام‌های پرآوازه و شناخته شده سینما در این فستیوال دیده نمی‌شود.

فیلم Petite Maman که یک درام جذاب فرانسوی به کارگردانی سلین سیاما کارگردان ۴۲ ساله مورد تقدیر منتقدان قرار گرفت. پیتر بردشاو از روزنامه گاردین جدیدترین کار خانم سیاما را «جواهری محسورکننده» خواند که یک افسانه زیبا را احیا می‌کند. از سوی دیگر دیوید ارلیچ منتقد ساکن نیویورک فیلم تازه سلین سیاما را با نسخه کلاسیک و ژاپنی انیمه «شهر اشباح» مقایسه کرد.

همچنین فیلم من مرد تو هستم ساخته ماریا شریدر از دیگر کارهای چالش برانگیز برلین ۲۰۲۱ بوده است. فیلمی که با نگاهی به آینده تصویر زنی را به نمایش می‌گذارد که مرد مورد علاقه خود را در یک ربات طراحی کرده است. این فیلم با روایتی ساده تلاش دارد تصویری از آینده را پیش روی مخاطب قرار دهد که احتمالا عشق هم به موضوعی ماشینی بدل می‌شود.

دیگر اثر تحسین شده فیلم «آقای باخمن و کلاس او» فیلم کارگردان جوان المانی ماریا اسپت بود. این فیلم که به زندگی یک معلم در آستانه بازنشستگی می‌پردازد که شاگردانش در دبیرستان طیف گسترده‌ای از مهاجرین هستند. در این اثر کارگردان تلاش کرده در مقابل روحیات مهاجرستیزی در حال رشد در آلمان بایستد و نوعی همراهی با پناهندگانی که خود را به آلمان رسانده‌اند نشان دهد. در این فیلم آقای باخمن تلاش می‌کند به دانش آموزان خود اعتماد به نفس بیشتر بیاموزد و آنها را در مدیریت و پشت سر گذاشتن فقر و تبعیض یاری نماید.

از ایران هم فیلم «قصیده گاو سفید»، ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، برای دریافت خرس طلا با چهارده فیلم دیگر رقابت می‌کنند. این فیلم که مریم مقدم نقش اول آن را هم بازی می‌کند به نقایص و مشکلات قانون قصاص و اعدام افراد بیگناه در ایران می‌پردازد. رسانه‌های اصولگرا در ایران همچون فارس و تسنیم پیشتر به شدت به این فیلم حمله کرده و ‌آن‌را «مرثیه‌ای برای عدالت» خوانده بودند.

Markus Schreiber/Markus Schreiber
پنج عضو هیئت داوران جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۱ در سینمایی اختصاصی آثار ارسالی را تماشا کردندMarkus Schreiber/Markus Schreiber

اما قصیده گاو سفید تنها نماینده ایران در جشنواره امسال نیست. محمد رسول‌اف که سال گذشته با فیلم «شیطان وجود ندارد» خرس طلا برده بود، امسال یکی از ۶ داور جشنواره بوده است. او البته به دلیل مشکلات خروجی نتوانست به برلین سفر کند و از تهران و با لپ تاپ شخصی خود اثرهای حاضر در این فستیوال را تماشا و داوری کرد. ۵ داور دیگر این جشنواره فیلم‌ها را در برلین و در یک سینمای اختصاصی تماشا کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خرس طلایی جشنواره برلین در دستان کارگردان اسپانیایی؛ سهم ایرانی‌ها از جوایز چه بود؟

اعلام اسامی داوران جشنوارهٔ فیلم کن ۲۰۲۱؛ پنج زن و چهار مرد از هفت کشور و پنج قاره

فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف برندۀ خرس طلایی جشنواره برلین شد