تجویز آزمایشی کانابیس در فرانسه؛ مشتقات شاهدانه به فهرست مجاز نسخه‌های پزشکی اضافه شد

استفاده پزشکی از شاهدانه (کانابیس)
استفاده پزشکی از شاهدانه (کانابیس) Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آزمایش قرار است به عنوان یک آزمایش بالینی برای ارزیابی سودمندی و اثربخشی مصرف درمانی کانابیس (شاهدانه) انجام شود. دوره آزمایشی دو ساله تعیین شده و ۳ هزار بیمار را درگیر می‌کند.

آگهی

آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی فرانسه روز پنجشنبه چهار مارس (۱۴ اسفند) گفت: «نخستین مشاوره‌ها و ویزیت‌ها در استفاده درمانی از کانابیس (شاهدانه) برای بیماران در چند روز آینده در ۲۰۰ مرکز مرجع انتخاب شده به طور آزمایشی انجام می‌شود.»

کریستل راتینیه کاربونل، مدیرکل آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی فرانسه در یک نشست خبری گفت: «آموزش نخستین گروه از پزشکان و داروسازان در یک دوره دو ساعت و نیمه از راه دور در اوایل ماه مارس آغاز شده است.»

وی افزود: «کانابیس طبی چیز جدیدی است. لازم است شرایط استفاده از این داروی جدید مناسب باشد تا مطمئن شویم که همه چیز در بهترین شرایط اتفاق می‌افتد.»

وی بر ماهیت «تحت نظارت و ایمن» آزمایش پزشکی این ماده مخدر که در فرانسه استفاده از آن غیرقانونی است تاکید کرد.

نخستین مشاوره و ویزیت باید در یکی از مراکز مرجع انجام شود اما فهرست این مراکز و افراد واجد شرایط هنوز به طور عمومی اطلاع رسانی نشده است. پس از آن پزشک عمومی آموزش دیده که تمایل دارد در این طرح شرکت کند برای بیمار نسخه استفاده از این ماده را می‌نویسد که بعد از ۲۸ روز قابل تمدید است.

بیماران همچنین از پنج مشاوره طولانی درباره تحمل و اثربخشی داروها بهره‌مند خواهند شد. کانابیس در مصرف پزشکی به صورت روغن، کپسول و گل خشک برای استنشاق در دسترس خواهد بود.

ناتالی ریچارد، مدیر این طرح در آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی فرانسه گفت: «ما در حال واردات دارو هستیم. پیش از این در ژانویه فهرست تولیدکنندگان منتخب برای واردات این ماده مخدر در مصرف پزشکی تهیه شده بود. این داروها سپس در داروخانه‌های مختلف توزیع می‌شوند.»

وی افزود: «در تلاش هستیم که این آزمایش را قبل از آخر مارس آغاز کنیم.»

مجلس ملی فرانسه در سال ۲۰۱۹ این طرح را تصویب کرده بود و قرار بود در سپتامبر ۲۰۲۰ اجرایی شود اما به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ ابتدا به ژانویه و سپس به ماه مارس ۲۰۲۱ موکول شد.

این آزمایش قرار است به عنوان یک آزمایش بالینی برای ارزیابی سودمندی و اثربخشی مصرف درمانی کانابیس (شاهدانه) انجام شود. دوره آزمایشی دو ساله تعیین شده و ۳ هزار بیمار را درگیر می‌کند.

اگر یکی از بیماران انتخاب شده درمان را به دلیل تحمل یا اثربخشی ضعیف قطع کند می‌توان فرد دیگری را جایگزین وی کرد
ناتالی ریچارد
مدیر این طرح در آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی فرانسه

ناتالی ریچارد در این باره توضیح داد: «اگر یکی از بیماران انتخاب شده درمان را به دلیل تحمل یا اثربخشی ضعیف قطع کند می‌توان فرد دیگری را جایگزین وی کرد.»

بیمارانی با بیماری‌های سخت (برخی از انواع صرع، دردهای نوروپاتی، عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی، ام اس و مراقبت‌های تسکینی) تنها در صورتیکه با درمان‌های موجود امکان تسکین یا تحمل دارو را ندارند واجد شرایط برای درمان با کانابیس خواهند بود.

استفاده پزشکی از کانابیس در حدود ۳۰ کشور جهان مجاز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیتزای تایلندی با طعم ماری‌جوانا

اولین تصاویر قوی‌ترین «ام آر آی» جهان از مغز انسان با دقتی ۱۰ برابر معمول ثبت شد

بقایای کودک دو و نیم ساله پس از ۹ ماه جستجو پیدا شد؛ چطور مرگ امیل سولی فرانسه را شوکه کرد؟