گفتگوی یورونیوز با مردی که دولت ترکیه او را «تروریست خطرناک» می‌خواند

بهار کیمیانگور
بهار کیمیانگور Copyright بهار کیمیانگور
Copyright بهار کیمیانگور
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهار کیمیانگور، شهروند بلژیکی مقیم بروکسل خود را یک فعال حقوق بشر می داند اما دولت ترکیه به عنوان تروریست خطرناک برای استرداد او جایزه دو میلیون لیری تعیین کرده است. یورونیوز در بروکسل با وی گفتگو کرده است.

آگهی

بهار کیمیانگور، فعال حقوق بشر و یکی از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان، در سال ۱۹۷۴ در نزدیکی بروکسل بدنیا آمد. پدر او که از عرب تبارهای مقیم ترکیه است، در سال ۱۹۶۳ برای کار در معادن زغال سنگ بلژیک به این کشور مهاجرت کرد. خانواده آقای کیمیانگور از «علوی های سوری تبار» مقیم ترکیه هستند.

نام بهار کیمیانگور، اولین بار در سال ۱۹۹۹ بر سر زبان ها افتاد. او چندین بیانیه حزب مارکسیست های کرد را از زبان اصلی کردی و ترکی به فرانسه ترجمه کرد و همزمان به عنوان مترجم با برخی از رهبران کرد مخالف دولت ترکیه در اروپا همکاری کرد. 

فشارها علیه بهار کیمیانگور با به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۰۳ به مقام نخست وزیری، چند برابرشد. ترکیه نام او را در لیست بین المللی تروریستی پلیس بین الملل، اینترپل، قرارداد و برای دست کم چهار سال زندگی سختی را برای وی رقم زد. آقای کیمیانگور می گوید برای اثبات بی گناهی اش چهار سال راهروهای دادگاه های چهار کشور بلژیک و اسپانیا و ایتالیا و هلند را طی کرد تا «بی گناهی» خود را ثابت کند و نهایتا در سال ۲۰۱۴ از لیست افراد تحت تعقیب اینترپل نیز خارج شود.

در سال ۲۰۱۸، دولت ترکیه نام او را در فهرست «تروریست‌های خطرناک» قرارداد و برای کسانی که درباره محل اقامت او گزارش می‌دادند بیش از یک میلیون لیره ترکیه پاداش تعیین کرد. پاداش دولت ترکیه دو سال بعد به دو میلیون لیره،‌ بیش از ۲۳۰ هزار یورو، افزایش پیدا کرد. دولت ترکیه ادعا می کند بهار کیمیانگور در دو دهه اخیر یکی از مهم ترین حامیان احزاب کرد باقی مانده است و با آنها همکاری می کند. به همین دلیل، در سه سال اخیر نام بهار کیمیانگور در کنار برخی از جنگجویان داعش و اعضای پ کا کا در «لیست خطرناک ترین تروریست های» ترکیه قرار گرفته است. لیستی که با پنج رنگ مشخصا متمایز می شود و بهار کیمیانگور در رده بندی خطرناک ترین تروریستها، رنگ سبز، قرار گرفته است.

تهدیدهای دولت ترکیه علیه این شهروند بلژیکی در سه سال اخیر تا حدی افزایش پیداکرده است که پنج شنبه هفته گذشته، برخی از اساتید دانشگاه‌های بلژیک در یک نامه سرگشاده رفتارهای آنکارا علیه این فعال حقوق بشر را «مجرمانه خوانده و از رهبران اروپایی خواستند به دولت ترکیه فشار وارد کند تا نام بهار کیمیانگور از فهرست تروریستی این کشور حذف شود.» آنکارا با رد تمام ادعاهای مطرح شده در این نامه، آقای کیمیانگور را یک «تهدید جدی برای امنیت ترکیه» خوانده است.

در همین راستا، یورونیوز در بروکسل، شهر محل اقامت بهار کیمیانگور با این فعال حقوق بشر گفتگو کرد. لازم به ذکر است که همزمان یورونیوز از سفارت ترکیه در بلژیک خواست تا پاسخگوی ادعاهای آقای کیمیانگور باشد. تا لحظه انتشار این مقاله، سفارت ترکیه پاسخی به درخواست یورونیوز نداده است.

یورونیوز: شما سال‌هاست که از سوی دولت ترکیه در مظان اتهام‌های تروریستی قرار گرفته‌اید، داستان از چه قراراست؟

بهار کیمیانگور: دولت رجب طیب اردوغان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی تلاش کرد تا با فشار وارد کردن به دولت بلژیک صدایم را سرکوب کند تا این که دولت بلژیک من را به تروریسم محکوم کند. دادگاه در هیچ کدام از موارد اتهامی ترکیه، من را محکوم نکرد.

زمانی که دولت اردوغان دید که این نوع سرکوب اثر ندارد من را از طریق اینترپل در فهرست تروریست‌های بین‌المللی قرارداد. من که شهروند بلژیکی بودم در سه کشور اروپایی هلند، اسپانیا و ایتالیا تحت تعقیب قرارگرفتم. نهایتا سه دادگاه در این سه کشور پس از بررسی پرونده اعلام کردند که درخواست استرداد من به عنوان تروریست به ترکیه غیرقابل توجیه است و حق آزادی بیان من را نیز تضمین کردند.

پس از رای تمامی دادگاه‌های اروپایی بر بی گناهی من، اینترپل هم متوجه شد که دولت اردوغان تنها به دلایل سیاسی من را در فهرست تروریست‌ها قرارداده است و نام من را حذف کرد.

اما دولت ترکیه دست از کار نکشید. آنها پس از آن؛ با اعزام مزدوران نزدیک به خود در خارج از مرزهای ترکیه، زندگی من را تحت فشار قرار دادند.

در واقع رجب طیب اردوغان زمانی که فهمید دیگر نمی‌تواند از طریق دولت‌های اروپایی به خواسته‌اش، خاموش کردن صدای مخالفان در خارج از ترکیه، برسد تصمیم گرفت سیستم سرکوب منحصر بفرد خود را راه اندازی کند.

دولت اردوغان مانند غرب وحشی برای سر مخالفان جایزه تعیین کرد. در سال ۲۰۱۸ دولت ترکیه با قراردادن نام من در فهرست خطرناک‌ترین تروریست‌های مورد ادعای آنکارا، برای کسانی که محل اقامت و آدرس من در بلژیک را گزارش می‌دادند جایزه یک میلیون لیری تعیین کرد. یعنی یک روز بلند شدم دیدم که نام من در کنار نام ترسناک‌ترین تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی که سر صدها تن را در سوریه بریده‌اند، قرارگرفته است.

این در حالی است که تمامی دادگاه‌های اروپایی به بی‌گناهی من رای داده‌اند. جالب این که دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۲۰ دولت رجب طیب اردوغان ارزش سر من را دو برابر کرد و به ۲ میلیون لیر رساند. انتشار نامه هفته گذشته صدها تن از چهره های دانشگاهی بلژیک و جامعه مدنی در همین راستا بود. در این نامه از دول اروپایی خواسته شد تا با زیر فشار قراردادن دولت ترکیه از آنکارا بخواهند نام افرادی چون من از فهرست تروریست‌های خطرناک ترکیه حذف بشوند. نام من در فهرست سبز، تروریست های خطرناک ترکیه آمده است. من این فهرست سبز را فتوای جهادی قتل روشنفکران مخالف دولت اردوغان نام نهاده‌ام.

یورونیوز: در سال‌های اخیر برخی دیگر از مخالفان دولت ترکیه، از جمله رهبر پیشین یگان مدافع خلق کردستان سوریه، با اهتمام دولت اردوغان در فهرست سیاه تروریستی اینترپل قرار گرفته‌اند. این در حالی است که هیچ کدام از دادگاه‌های اروپایی این افراد را به اتهام تروریسم محاکمه و یا محکوم نکرده‌اند. تا چه اندازه شما به همراه دیگرانی که این‌گونه تحت اذیت و آزار قرار گرفته‌اند، سعی کردید شکایت مشترکی علیه اقدام‌های دولت ترکیه ارائه دهید؟

بهار کیمیانگور: در سال‌های اخیر، یک سازمان مردم نهاد، با عنوان «دادگاه عادلانه بین‌المللی» از من و برخی دیگر از مخالفانی که در شرایط مشابه هستند خواسته تا به صورت مشترک از دولت ترکیه شکایت کنیم. اما معتقدم که ابتدا این وظیفه اتحادیه اروپاست که باید از حقوقمان دفاع کند. آن چه که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم خلاف آن را ثابت می‌کند.

در سال ۲۰۱۴ پس از سال‌ها تلاش موفق شدم از فهرست سیاه اینترپل خارج شوم، با مخالفان دیگر کشورهای منطقه خارومیانه مواجه شدم که برخی با مشکلاتی از نوع من دست و پنجه نرم می‌کردند. اما مساله‌ای که همه در موردش توافق داشتیم این بود که اروپا به دلیل منافع اقتصادی و راوبط نزدیک دیپلماتیک با کشورهای دیکتاتوری منطقه خاورمیانه، غالبا منافع شهروندان و یا پناهندگان سیاسی خود را فراموش می‌کند. ما به عنوان شهروند از حقوق اساسی خود محروم هستیم و هر روزمان با ترس از مرگ همراه است.

یورونیوز: آیا شخصا با سرکوب و یا تهدیدهای جانی از سوی حامیان و هواداران دولت ترکیه در بلژیک مواجه شده‌اید؟

آگهی

بهار کیمیانگور: من به صورت روزمره در شبکه‌های اجتماعی مورد تهدید جانی قرار می گیرم. از کسانی که می‌گویند من را دست و پا بسته به رژیم ترکیه تحویل می‌دهند تا من را سر به نیست کند تا آنها که تهدید می‌کنند مکان زندگی‌ام را به سفارت ترکیه در بروکسل گزارش خواهند داد. آنها ما را تبدیل به مردگان متحرک کرده‌اند.

زمانی که از «مرگ نمادین» صحبت می‌کنیم، این آزار و اذیت‌های که هر روز علیه من انجام می‌گیرد بازتاب واقعی این مرگ نمادین و حذف من به عنوان یک انسان است. هر ساعت و هر روز هدف حمله افرادی قرار می‌گیرم که می‌خواهند اصل وجودی من، انسانیتم را حذف کنند. آزار و اذیت‌ها به حدی است که دیگر جایی برای صحبت وگفتگوی منطقی باقی نمی‌ماند.

امروز یک نکته روشن است، از آن لحظه که کمترین مخالفتی با رژیم اردوغان می‌کنید، افراطیون خارج‌نشین ترک که با اردوغان به نوعی بیعت کرده‌اند، تنها خواستشان حذف فیزیکی شماست. برای آنها مخالفت با اردوغان مترادف مرگ است. تکرار این نوع نگاه و روش برخورد با مخالفان آن هم خارج از مرزهای ترکیه، مساله‌ای است که هرروز من را تحت فشار قرار می‌دهد.

به جز آزارهای مجازی در بروکسل بارها به‌ صورت رودررو تهدید به مرگ فیزیکی شده‌ام. در سال ۲۰۱۸ در مقابل یکی از اداره‌های مهاجرت بلژیک در بروکسل من را با چاقو تهدید به مرگ کردند و پلیس در جریان این تهدیدات قرارگرفته است. چندسال پیش نیز به همراه نامزدم در محله ترک‌نشین بروکسل با قمه تهدید به مرگ شدم. بارها در سال های اخیر قربانی چنین خشونتی‌هایی شده‌ام.

من تمام این خشونت‌ها را نتیجه سخنان وزیر کشور و رئیس جمهوری ترکیه علیه خودم می‌دانم. هر چقدر که آنها در سخنان خود من و دیگر مخالفان را تهدید می‌کنند به همان اندازه هواداران آنها که در خارج از کشور تصویر مقدسی از دولت اردوغان ساخته‌اند و رئیس جمهوری ترکیه را همچون یک خدا می‌پرستند، قدرت بیشتری در بازوهایشان احساس می‌کنند و بال و پر می‌گیرند و به نوعی حذف فیزیکی مخالفانی چون من را همچون یک «عملیات مقدس و الهی» می‌بینند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه؛ بازداشت سه تن از سران حزب دموکراتیک خلق ها به اتهام ارتباط با پ کا کا

بازداشت ۷۱۸ نفر در ۴۰ شهر ترکیه؛ اردوغان آمریکا را به حمایت از شبه‌نظامیان کُرد متهم کرد

نرو‌ژ «ملا کریکار» اسلامگرای کُرد عراقی را به ایتالیا تحویل می‌دهد