عفو بین‌الملل الکسی ناوالنی را به دلیل ابراز جملات نفرت‌پراکنانه زندانی عقیدتی نمی‌داند

الکسی ناوالنی در تظاهرات ضد پوتین در سال ۲۰۱۸
الکسی ناوالنی در تظاهرات ضد پوتین در سال ۲۰۱۸ Copyright Evgeny Feldman/AP
Copyright Evgeny Feldman/AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکسی ناوالنی پیش از هر چیز یک سیاستمدار ملی‌گرای راست به شمار می‌رود

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۴ فوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دیگر الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین را به‌عنوان یک زندانی عقیدتی به رسمیت نمی‌شناسد.

دلیل اتخاد این تصمیم انتشار نقل قول‌های نفرت پراکنانه سال‌های گذشته آقای ناوالنی در رسانه‌های روسیه و انکار نشدن آن‌ها از سوی وی عنوان شده است.

عفو بین‌الملل با وجود پس گرفتن عنوان زندانی عقیدتی از الکسی ناوالنی به مبارزه خود برای آزادی این عضو برجسته اپوزیسیون روسیه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان مدافع حقوق بشر معتقد است که برخی گفته‌های آقای ناوالنی مصداق تحریک نفرت‌پراکنانه هستند که به هیچ وجه با تعریف زندانی عقیدتی این نهاد هم‌خوانی ندارد.

الکسی ناوالنی از اواسط ماه ژانویه، زمانی که پس از چند ماه بستری در آلمان در پی مسمومیت به روسیه بازگشت در فرودگاه مسکو بازداشت شد. کشورهای اروپایی و ایالات متحده می‌گویند وی با عامل اعصاب نوچوویک مسموم شده بود.

یک دادگاه کیفری در مسکو حبس تعلیقی آقای ناوالنی را به جرم نقض شرایط آزادی مشروط در پرونده‌ فسادی که مربوط به سال ۲۰۱۴ بود، اجرایی کرد. دیوان حقوق بشر اروپا محکومیت الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۴ را سیاسی ارزیابی کرده و خواهان رسیدگی مجدد به این پرونده از سوی محاکم روسیه شده بود.

الکسی ناوالنی در دهه نخست قرن بیست و یکم بارها در تظاهرات موسوم به «راهپیمایی روس»، تجمع گروه‌های فشار راست‌گرای افراطی و سلطنت‌طلب این کشور شرکت کرده بود. او در این تظاهرات به کرات علیه پذیرش مهاجران از کشورهای آسیای میانه و به‌ویژه مسلمانان در روسیه به تندی انتقاد کرده بود.

در سال‌های بعد آقای ناوالنی به‌عنوان چهره اصلی اپوزیسیون روسیه، این گفتمان به‌شدت راست‌گرا را عملا تلطیف کرده است.

هواداران الکسی ناوالنی تصمیم سازمان عفو بین‌الملل را به شدت محکوم کرده و می‌گویند این سازمان بین‌المللی تسلیم کارزار انزوای این رهبر اپوزیسیون روسیه از سوی کرملین شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناوالنی شرایط حبس خود را به توصیف‌های جورج اورول در کتاب ۱۹۸۴ تشبیه کرد

حکم سه سال و نیم زندان برای منتقد کرملین؛ ناوالنی پوتین را «مرد کوچک دزد» خطاب کرد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم