فرمانده سنتکام پس از پرواز در نزدیکی قشم: مه بود نتوانستم خوب آنجا را ببینم

عکس آرشیوی از ژنرال مکنزی
عکس آرشیوی از ژنرال مکنزی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه با اشاره تنش موجود میان تهران و غرب بر سر توافق هسته‌ای وین افزود: «در ماه‌های آینده خیلی چیز‌ها روشن خواهد شد.»

آگهی

ژنرال کنت مکنزی، رئیس ستاد کل فرماندهی مرکزی نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام که در عمان به سر می‌برد از ایران خواست تا در ارتباط با پرونده هسته‌ای از اقدامات تحریک آمیز پرهیز کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تهران به تازگی در ادامه روند کاهش تعهدات برجامی، تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده و از توقف اجرای پروتکل الحاقی در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است.

از سوی دیگر دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن پس از بدست گرفتن قدرت بارها اعلام کرده که خواهان ازسرگیری گفتگو با تهران بر سر برنامه هسته‌ای و بازگشت به برجام است؛ ادعایی که تهران آنرا بدون لغو کلیه تحریم‌های یکجانبه دولت پیشین آمریکا عملی نمی‌داند.

ژنرال مکنزی روز یکشنبه در جریان بازدید از کشور عمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده که همه طرف‌ها خویشتن‌داری و احتیاط به خرج دهند تا ببینیم که اوضاع چطور پیش می‌رود.»

فرمانده سنتکام در عین حال هشدار داد که نیروهای تحت فرماندهی وی برای هر احتمالی آماده هستند.

رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه افزود: «در ماه‌های آینده خیلی چیز‌ها روشن خواهد شد.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که دولت بایدن به تازگی با لغو درخواست فعال کردن مکانیسم ماشه و برداشتن برخی محدودیت‌های تازه برای دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک، دو اقدام محسوس را در جهت تمایل اعلام شده برای از سرگیری گفتگو‌ها با تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و نیز گام‌های اولیه برای ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکرات با هدف دستیابی به توافق تازه با تهران انجام داده است.

فرمانده سنتکام در ادامه گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که ایرانی‌ها باید برای شناسایی خود به عنوان عضوی مسئول از جامعه جهانی تلاش کنند و با کنار گذاشتن آنچه وی «فعالیت‌های مخرب و مضر» خواند به گونه‌ای عمل کنند که به عنوان یک کشور با ثبات در منطقه شناخته شوند.

این بخش از سخنان ژنرال مکنزی در ادامه انتقاد‌های شدید ایالات متحده نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و به طور ویژه حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مسلح در عراق،‌ لبنان و یمن است که ایالات متحده مدعی است تهران بواسطه آنها به بی ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

ایالات متحده همچنین همواره سپاه پاسداران ایران را به ایجاد اخلال در تردد دریایی و ناامنی کشتی‌رانی در تنگه هرمز متهم می‌کند؛ آب‌راهی که محل ترانزیت یک سوم نفت مصرفی جهان از راه دریا است.

رئيس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه به همین دلیل تنگه هرمز را در کانون اصلی سفر خود به عمان قرار داد و در جریان این سفر با رئیس جدید ستاد کل ارتش عمان دیدار و گفتگو کرد.

ژنرال مکنزی روز شنبه همچنین از یک پایگاه دریایی ارتش عمان در خصب که ماموریت کنترل بر بخشی از ترافیک دریایی در تنگه هرمز را برعهده دارد، بازدید کرد.

وی همچنین با بالگرد از بالای تنگه هرمز عبور کرد و به ۴۵ کیلومتری جزیره قشم در آنسوی تنگه نزدیک شد.

فرمانده سنتکام پس از این پرواز و نزدیک شدن به جزیره قشم، لبخند زنان گفت: «مه بود و نتوانستم خوب آنجا را ببینم!»

سلطان‌نشین عمان از کشورهای منطقه خلیج فارس است که همزمان روابط خوبی با ایالات متحده و ایران دارد. این کشور که ایالات متحده از چند پایگاه هوایی آن برای ماموریت‌های نظامی استفاده می‌کند نقش مهمی در شکل گیری گفتگو‌های مقدماتی پیشین میان تهران و واشنگتن پیش از مذاکرات رسمی منتج به توافق هسته‌ای داشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرواز تمرینی بمب‌افکن آمریکا و جنگنده‌های هم‌پیمانان این کشور بر فراز آب‌های خلیج فارس

رزمایش ارتش در دهانه تنگه هرمز؛ سپاه: انگشتمان روی ماشه است

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است