سخنگوی اتحادیه اروپا: برای برگزاری نشست با حضور نمایندگان ایران و آمریکا آماده‌ایم

سخنگوی اتحادیه اروپا: برای برگزاری نشست با حضور نمایندگان ایران و آمریکا آماده‌ایم
سخنگوی اتحادیه اروپا: برای برگزاری نشست با حضور نمایندگان ایران و آمریکا آماده‌ایم Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در گفتگو با یورونیوز گفت: «حاضریم با تمامی کشورهای امضاکننده و همچنین آمریکا میزبان نشستی باشیم تا بصورت غیررسمی درباره روش‌های عملی بازگشت آمریکا به برجام و تمامی چالش‌ها به سوالات پاسخ بدهیم.»

آگهی

صرف‌نظر کردن ایالات متحده از اعمال مکانیسم ماشه در موضوع برجام واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «این اقدام آمریکا نشان می دهد که تصمیم های دولت ترامپ اشتباه بوده است و ایران با آن موافق است. با این حال برای احیای برجام و بازگشت ایران به تعهداتش باید تحریم های آمریکا فورا لغو شوند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز جمعه در واکنشی به تصمیم ایالات متحده مبنی بر توقف مکانیسم ماشه و لغو محدودیت های ترددی دیپلمات های ایرانی در آمریکا، در توییتی نوشت که «حرکات نمادین» هر چند بی ارزش نیست «ولی ایران در انتظار عمل است، عمل هم فقط با برداشتن تحریم ها امکان پذیرخواهد بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز به دنبال طرح شرط «لغو تحریم‌ها» از سوی مقام‌های ایران در گفتگو با سخنگوی اتحادیه اروپا از او در مورد آمادگی این اتحادیه برای برداشتن قدم های اولیه برای لغو تحریم ها علیه تهران پرسید.

یورونیوز
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپایورونیوز

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به خبرنگار یورونیوز گفت:‌‌‌ «اروپا پیشاپیش قدم‌هایش را برداشته است و تحریم‌ها را در مقابل پایبندی ایران به تعهدات برجامی اش لغو کرده است. بنابراین هیچ تحریم اروپایی که همچنان علیه ایران پابرجا باشد، وجود ندارد. با وضع هر گونه تحریم جدیدی علیه ایران، اتحادیه اروپا تعهداتش را نسبت به توافق هسته ای نقض می کند و به همین خاطر هیچ تحریمی وجود ندارد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود که درخواست ایران لغو تحریم هایی است در دوره زمامداری دونالد ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام به صورت یکجانبه از سوی واشنگتن وضع شد.

این مساله [اقدامات آمریکا در قبال ایران از جمله چشم‌پوشی از ساز و کار ماشه] به ما فضای بیشتری می‌دهد. این موضوع به ما فرصت می‌دهد تا تمام تلاش های دیپلماتیک را به جلو ببریم.
پیتر استانو
سخنگوی اتحادیه اروپا

پیتر استانو گفت: «بی تردید شما درباره قدم ها و تحریم های ایالات متحده (در ساعات اخیر) دیده و شنیده اید. اینکه ایالات متحده مکانیسم ماشه را برداشته و محدودیت تردد دیپلمات های ایرانی را لغو کرده است. شما پیام‌های دولت آمریکا به سازمان ملل را می‌بینید.»

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره تاثیر این اقدامات واشنگتن گفت: «این مساله [اقدامات آمریکا در قبال ایران از جمله چشم‌پوشی از ساز و کار ماشه] به ما فضای بیشتری می دهد. این موضوع به ما فرصت می دهد تا تمام تلاش های دیپلماتیک را به جلو ببریم.»

پیتر استانو بازگشت آمریکا به برجام را یکی از «اولویت‌های» اتحادیه اروپا عنوان کرد. او در عین حال «بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش و همزمان چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته ای» را از دیگر موضوعاتی دانست که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی آنها متمرکز شده است.

وی در مورد تلاش‌های صورت گرفته گفت: «تلاش هایی در چند هفته گذشته جریان داشته است. تلاشهایی که بازتابش نشست مدیران وزارت خارجه کشورهای عضو برجام در ماه دسامبر بود که با هدف بازگشت دوباره آمریکا به برجام برگزار شد.»

امروز زمان دیپلماسی و گفتگو است. اتحادیه اروپا بصورت فعال در حال گفتگو با تمامی کشورهای حاضر در برجام و نمایندگان ایالات متحده است.
پیتر استانو
سخنگوی اتحادیه اروپا

پیتر استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام «میانجی گر برجام» به شدت در تلاش برای یافتن راه‌حل است. وی افزود: «امروز زمان دیپلماسی و گفتگو است. اتحادیه اروپا بصورت فعال در حال گفتگو با تمامی کشورهای حاضر در برجام و نمایندگان ایالات متحده است.»

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره احتمال برگزاری نشستی درباره بحران کنونی گفت: «ما به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای حاضریم با تمامی کشورهای امضاکننده و همچنین آمریکا میزبان نشستی باشیم تا بصورت غیررسمی درباره روش های عملی بازگشت آمریکا به برجام و تمامی چالش‌ها به سوالات پاسخ بدهیم. برگزاری دیدار امکان پذیر است اما هنوز هیچ تاریخ و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی مرکل با روحانی؛ برلین از عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی «نگران» است

تبعات حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل؛ اروپا نگران چیست؟

وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است