گفتگوی مرکل با روحانی؛ برلین از عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی «نگران» است

آنگلا مرکل و حسن روحانی
آنگلا مرکل و حسن روحانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد که آنگلا مرکل در این مکالمه خطاب به رئیس جمهوری ایران گفته که زمان ارسال «سیگنال های مثبت» در راستای تقویت «اعتماد» و «احتمال موفقیت دیپلماسی» فرا رسیده است.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در جریان مکالمه ای تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از «عدم پایبندی» ایران به تعهداتش در چهارچوب برجام ابراز «نگرانی» کرد.

دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد که آنگلا مرکل در این مکالمه خطاب به رئیس جمهوری ایران گفته که زمان ارسال «سیگنال های مثبت» در راستای تقویت «اعتماد» و «احتمال موفقیت دیپلماسی» فرا رسیده است.

خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که حسن روحانی در جریان گفتگو با صدراعظم آلمان «ورود موضوعات دیگر» به برجام را «غیرممکن» خوانده است. رئیس جمهوری ایران همچنین تنها راه حفظ توافق هسته ای کشورش با قدرت های جهانی را لغو تحریم های واشنگتن و بازگشت آمریکا به برجام توصیف کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده گفته است که کشورش تحریم های وضع شده علیه ایران را در صورت پایبندی تهران به برجام لغو خواهد کرد. در مقابل علی خامنه ای، رهبر ایران تاکید کرده است که ایران بدون لغو تحریم های آمریکا حاضر به اجرای کامل تعهدات برجامی نیست.

رایزنی‌ها در آستانه ضرب الاجل هسته‌ای ایران به غرب

گفتگوی حسن روحانی با آنگلا مرکل در حالی صورت گرفت که سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام قرار است روز پنجشنبه درباره پرونده هسته ای ایران با واشنگتن رایزنی کنند. وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در همین راستا با آنتونی بلینکن درباره نحوه مواجهه با ایران مذاکره خواهند کرد.

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه برای گفتگو با مقام های ایران به تهران خواهد رفت. این سفر در آستانه ضرب الاجل تعیین شده در طرح مصوب مجلس ایران درباره فعالیت های هسته ای انجام می شود. تهران در راستای اجرای این طرح به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که از روز پنج اسفند (۲۳ فوریه) اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران با انتقاد از اروپا: رها شدن ماشه کافی نیست، مذاکره می‌کنیم اگر تمام تحریم‌ها لغو شود

سخنگوی اتحادیه اروپا: برای برگزاری نشست با حضور نمایندگان ایران و آمریکا آماده‌ایم

آمریکا ماشه را رها کرد؛ تلاش‌های پایانی و شرط ایران برای گفتگوهای برجامی