ایران با انتقاد از اروپا: رها شدن ماشه کافی نیست، مذاکره می‌کنیم اگر تمام تحریم‌ها لغو شود

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران Copyright عکس از ایرنا
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او همچنین بار زیر سؤال بردن موجودیت مکانیسم ماشه، گفت: «اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد. آمریکایی‌ها برای کنترل افکار عمومی این اصطلاح را ایجاد کردند.»

آگهی

همزمان با سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت پس گرفتن درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه در شورای امنیت از سوی آمریکا، «امتیاز» به ایران نیست و تمامی تحریم‌ها علیه این کشور باید برداشته شوند.

ظریف در یک سخنرانی زنده تأکید کرد که آمریکا نمی‌تواند به برجام بپیوندد مگر این که تحریم‌ها را لغو کند. وی گفت: «تمام اقدامات ما در راستای برجام است. ما قوانین کشور را که پارلمان به آن مشروعیت بخشیده اجرا می‌کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با این حال گفت که مسئله مصوبه مجلس ایران یک موضوع «داخلی» بین دولت و مجلس این کشور است.

بر اساس ضرب‌الاجلی که ایران پیش‌ از این بر اساس مصوبه مجلس داده است، این کشور از روز پنجم اسفند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و در زمینه بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی محدودیت وضع می‌کند. یکی از انگیزه‌های اصلی سفر مدیر کل آژانس به تهران گفتگو درباره توقف قریب الوقوع اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران بوده است.

ظریف در بخشی از سخنان خود گفت: «رئیس جمهور بایدن با سیاست‌های دونالد ترامپ مخالفت می‌کند، اما در حقیقت همان سیاست را دنبال می‌کند.»

او همچنین بار زیر سؤال بردن موجودیت مکانیسم ماشه، گفت: «اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد. آمریکایی‌ها برای کنترل افکار عمومی این اصطلاح را ایجاد کردند.»

انتقاد از اروپا

محمدجواد ظریف در مورد رویکرد اروپایی‌ها گفت: «اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. ممکن است دولت‌هایشان درباره پایبندی به توافق حرف بزنند، اما شرکت‌هایشان به حرف واشنگتن گوش می‌کنند. اروپایی‌ها برای تصمیم‌گیری نیازمند تأیید واشنگتن هستند. آنها باید از آمریکا بخواهند که به جایگاه‌شان احترام بگذارد و اجازه دهد به الزامات خود عمل کنند.»

«آمریکا خسارت بدهد»

ظریف با اعلام این که آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارت ایران را جبران کند، افزود این کشور باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را «تکرار نکند».

او تصریح کرد: «ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم‌ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. به دلیل سیاست‌های آمریکاست که دارایی ما در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده است. این رویکرد باید تغییر کند اما دولت بایدن همچنان به مسدود کردن پول ایران برای خرید واکسن کووید۱۹ ادامه می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رافائل گروسی قرار است امروز شنبه در تهران با محمد جواد ظریف دیدار کند.

عراقچی: اروپا از در اجرای تعهداتش ناتوان بوده

همزمان با حضور گروسی در تهران، یک مقام دیگر ایرانی از آمادگی جمهوری اسلامی برای بررسی پیشنهاد اروپا مبنی بر برگزاری یک نشست فنی غیررسمی در مورد برجام خبر داد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۲ اسفند در گفتگویی که از شبکه اول سیما پخش شد، با انتقاد از اتحادیه اروپا گفت که اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، در اجرای تعهدات خود در برابر ایران «ناتوان» بوده و به قولی، «اراده» این کار را نداشته‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وی اقدام دولت جو بایدن در لغو مکانیسم ماشه در شورای امنیت را اقدامی «سیاسی قابل توجه» و دارای پیامد حقوقی دانست و با این حال گفت که تعهدات ایران در برجام در برابر لغو تحریم‌هاست.

ضرب‌الاجل پنجم اسفند

عراقچی در مورد مصوبه مجلس و فرجه پنجم اسفند ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی زمینه گفت: «حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد.» وی با این حال افزود که ایران از برجام خارج نخواهد شد.

«اقدامات ایران برگشت‌پذیر است»

عراقچی با یادآوری این که ایران یک سال به اروپا فرصت داده بود، گفت: «بعد از یک سال فرصت تمام شده بود و امکان ادامه مسیر وجود نداشت و ما بر اساس حق خود در برجام [...] تعهدات خود را پله پله کاهش دادیم برای این که به دیپلماسی فرصت بدهیم و به جایی رسیدیم که تمام تعهدات عملیاتی خود در برجام را کنار گذاشتیم و وارد قسمت نظارت‌ها نشدیم.»

وی تأکید کرد: «ما از حق خود در برجام استفاده کردیم و اقدامات ما اقدام‌های جبرانی در مقابل اقدام‌های اروپا و آمریکا بود و هموار گفته‌ایم اقدام‌های ما برگشت‌پذیر است.»

آگهی

«در حال بررسی پیشنهاد اروپا هستیم»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا برای میانجیگری بازگشت آمریکا به برجام و گفتگو با ایران گفت: «اکنون بورل اعلام کرده آمادگی دارد از اعضای فعلی برجام، یعنی ۱+۴ و ایران برای یک جلسه غیر رسمی و از آمریکا به عنوان مهمان برای تدوین نقشه راه آینده دعوت کند چون با موضع ایران کاملا آشناست.

عراقچی اضافه کرد: «ما در حال بررسی این پیشنهاد بورل هستیم و با بقیه دوستان و شرکای خود مثل چین و روسیه در حال مشورت هستیم، اما علی‌الاصول تصور می‌کنیم بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش و لغو تحریم‌ها، به مذاکره‌ای نیاز ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاه‌ها به سخنرانی بایدن؛ امیدها به باز شدن گره برجام در کنفرانس امنیتی مونیخ

گفتگوی مرکل با روحانی؛ برلین از عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی «نگران» است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند