سعید خطیب زاده:‌ اروپایی‌ها تعهدات برجامی را اجرا نکنند از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم

تاسیسات هسته ای نطنز
تاسیسات هسته ای نطنز Copyright Hasan Sarbakhshian/AP2007
Copyright Hasan Sarbakhshian/AP2007
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ در نشست خبری تاکید کرد در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل ایران، دولت از پروتکل الحاقی خارج می‌شود

آگهی

دولت ایران می‌گوید در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپا، پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه گفت:‌‌‌ «این اقدام البته به معنای توقف نظارت‌‌های "فراپادمانی" است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو ان پی تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.»

یکی از مهم ترین مفاد پروتکل الحاقی اجازه بازدید از تاسیسات و مراکز هسته‌ای ایران است. این پروتکل به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی‌های گسترده‌تر در بازرسی‌های خود را داده است. بازرسان آژانس حق دارند در بازدید‌های سرزده، حتی دو ساعت پیش از زمان بازدید، به ایران اطلاع دهند. همچنین این بازرسان می‌توانند علاوه بر نمونه ‌برداری از تاسیسات و مناطق مورد بازرسی، تجهیزات مخصوص آژانس برای مانیتورینگ و بازرسی‌های بیشتر را در سایت‌های ایرانی نصب کنند.

سعید خطیب زاده،‌ سخنگوی دولت ایران تاکید کرد که تمامی این اقدامات تهران در صورت اجرای تعهدات برجامی طرف‌های اروپایی، برگشت پذیر خواهند بود. آقای خطیب زاده در سخنان خود بار دیگر تاکید کرد که «فعالیت‌های هسته ای ایران،‌ طبق فتوای رهبر ایران کاملا صلح آمیز باقی خواهد ماند.»‌

جمعه گذشته فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک تهران را متهم کردند که با نقض تهدات خود در توافق برجام، روند دیپلماسی را به «مخاطره» انداخته است.

در این بیانیه آمده است:‌‌ «ما،‌ اروپایی‌ها، قویا از ایران می‌خواهیم تا این فعالیت‌ها را بدون تعلل متوقف کند و دیگر در چهارچوب برنامه هسته‌ای خود گامی در راستای نقض تعهداتش برندارد.»

محمد جواد ظریف در واکنش به این بیانیه، خروج دولت آمریکا از برجام را دلیل اصلی «اقدامات غیرقابل جبران»‌ امروز درباره توافق هسته‌ای عنوان کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد