قهر طبیعت در هند؛ عملیات حفر برای نجات گارگران گرفتار در تونل متوقف شد

عملیات نجات کارگران به دام افتاده در تونل در شمال هند
عملیات نجات کارگران به دام افتاده در تونل در شمال هند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کل تیم امداد و نجات برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی به جای امنی منتقل شده‌اند. روستاییان بالادست گفتند که افزایش ناگهانی جریان آب را مشاهده کرده‌اند.»

آگهی

عملیات جستجو برای نجات ده‌ها کارگری که از روز یکشنبه گذشته در تونلی در نزدیکی سد در حال ساخت تاپوان در شمال هند به دام افتاده‌اند، به دلیل شدت گرفتن جریان آب در بالادست رودخانه، متوقف شد.

یک مقام مسئول روز پنجشنبه ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن) به روزنامه «هندو» گفت: «کل تیم امداد و نجات برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی به جای امنی در مسافت دورتری منتقل شده‌اند. ما همچنین با برخی از روستاییان ساکن بالادست صحبت کردیم، آنها گفتند که افزایش ناگهانی جریان آب را مشاهده کرده‌اند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که تیم نجات به امید برقراری ارتباط با کارگران محبوس شده در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه عملیات حفاری را برای ایجاد یک تونل دیگر از بالا آغاز کرده بود.

مأموران امدادی قرار بود از طریق این حفره به تونل کمکی دیگری که محل اتصال به تونل اصلی است برسند چون احتمال می‌دهند که کارگران در آن نقطه باشند. آشوک کومار، فرمانده پلیس ایالت اوتاراکند در توییتر نوشت: «تیم نجات عملیات حفاری را برای نفوذ به تونل واقع در ۱۲ متری زیر زمین آغاز کرده‌اند. ما در حال حاضر در ۶.۵ متری آن هستیم.»

اما امدادگران در نهایت مجبور شدند عملیات خود را متوقف کنند.

فاجعه ذوب شدن و شکست یخچال به دلیل گروایش زمین روز یکشنبه در دامنه‌های هیمالیا در شمال هند و در نزدیکی مرز با تبت چین روی داد. آب دریاچه‌ای که در پشت این یخچال بود آزاد و به سمت دره رودخانه سرازیر شد.

آب‌های این دریاچه در یکی از سرچشمه‌های رود گنگ به راه افتاد و ویرانی‌های زیادی به بار آورد. این سیل سپس با حجم زیادی از گل و لای به یک سد و نیروگاه برق‌آبی و تأسیسات در حال ساخت یک سد دیگر واقع در بالادست شهر تاپوان رسید و وارد یک تونل در حال ساخت شد. گروهی از کارگران که شمار آنها بین ۲۵ تا ۳۴ نفر تخمین زده می‌شود درون تونل حبس شدند و اطلاعی از زنده یا مرده بودن آنها در دست نیست.

افزایش قربانیان

در همین حال بنا بر آمار رسمی، شمار قربانیان این فاجعه طبیعی افزایش یافته و به ۳۶ نفر رسید. ۱۳۸ نفر نیز در این رویداد ناپدید شده‌اند و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

نیلش آناند بهارنه، معاون بازرسی پلیس هند در این زمینه گفت: «در حال حاضر ۳۶ جسد در مکان‌های مختلف کشف شده که دو مورد آن مربوط به امروز بوده است. هویت ۱۰ قربانی مشخص شده است. خانواده‌های ۱۳۸ فرد مفقود نیز با ما در تماس هستند. ما یک گروه واتس‌اپ برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مروط به افراد گمشده ایجاد کرده‌ایم. همچنین به افراد اجازه داده‌ایم که گزارش فرد گمشده خود را در هر یک از ایستگاه‌های پلیس در نزدیکی محل اقامت خود ارائه بدهند. نمونه‌گیری‌های دی‌آن‌ای هم در حال انجام است.»

اپلیکیشن یورونیوز را از اپل استور دانلود کنید

در این حال جسد یک مآمور پلیس ۴۲ به نام مانوج چوداری نیز در فاصله ۱۱۰ کیلومتری تونل در پایین دست رودخانه پیدا شد. جسد این مرد در محل سوزاندن مردگان در روستای پدری‌اش افتاده بود. برادر این مأمور به روزنامه ایندین اکسپرس گفت: «لطف خدا بود که جسد او در همان جایی پیدا شود که جسد آباء و اجدادش در آن سوزانده شده است.»

ممکن است روزها طول بکشد تا اجساد بیشتری از زیر هزاران تن آوار و گل و لای خارج شود.

آسوشیتدپرس
عملیات نجات شبانهآسوشیتدپرس

اعتراض بستگان ناپدیدشدگان

با وجود پیشرفت‌های نسبی در کار امداد و نجات، برخی از بستگان افراد محبوس در تونل سد تاپوان از کندی عملیات و بی‌نتیجه بودن آن گله دارند.

سانجی پانت، برادر آبیشک، مهندس برق ۲۴ ساله که در این تونل محبوس شده به خبرگزاری فرانسه گفت: «کل این عملیات نجات یک شوخی است. ما که در قرن هجدهم زندگی نمی‌کنیم. نمی‌شود تنها با یک بولدوزر تونل را از گل و لای و تخته سنگ‌ها پاکسازی کرد. پس فناوری مته کجاست؟ ماشین‌آلات‌مان کو؟»

یخچال‌های طبیعی در منطقه هیمالیا به دلیل گرم شدن کره زمین به سرعت در حال ذوب شدن هستند. سدسازی، لایروبی بستر رودخانه‌ها برای استحصال شن و ماسه و جنگل‌زدایی برای احداث جاده‌ نیز از عوامل موثر در این امر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه شکست یخچال؛ تلاش برای نجات کارگران هندی گرفتار در تونل

شکست یخچال طبیعی در هند؛ امید برای نجات ده‌ها کارگر محبوس در تونل کمرنگ شد

فاجعه شکست یخچال طبیعی در هند؛ ۳۷ کارگر در تونلی گرفتارند