نخستین ماهواره جهان عرب به مدار مریخ می‌رسد

ماموریت فضایی امارات در مریخ
ماموریت فضایی امارات در مریخ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سفینه فضایی متعلق به کشور امارات عربی متحده روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن (۹ فوریه) در اولین ماموریت بین سیاره‌ای جهان عرب به مدار مریخ می‌رسد.

آگهی

سفینه فضایی متعلق به کشور امارات عربی متحده روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن (۹ فوریه) در اولین ماموریت بین سیاره‌ای جهان عرب به مدار مریخ می‌رسد.

این ماهواره که «امید» نام دارد، طی تقریبا هفت ماه ۴۸۲ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است تا به مقصد برسد.

امارات عربی متحده از چند هفته پیش به پیشواز فرود ماهواره امید خود رفته و مکان‌های دیدنی شهرهای خود را با چراغ‌های قرمز، به نشانه ماموریت به سیاره سرخ، تزئین کرده است. برج خلیفه، نماد مشهور شهر دبی، نیز به رنگ قرمز درآمده و قرار است جشن‌هایی در این کشور به مناسبت این رویداد تاریخی برگزار شود.

ورود ماهواره به مدار مریخ همزمان با پنجاهمین سال تاسیس کشور امارات عربی متحده اتفاق می‌افتد، امری که مقامات اماراتی از آن به عنوان فرصتی برای مطرح ساختن «غرور ملی» بهره برده‌اند.

موفقیت ماهواره اماراتی در ورود به مدار مریخ یک پیشرفت قابل توجه در جاه‌طلبی‌های فضایی این کشور حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود. امارات عربی متحده پیشتر در سال ۲۰۱۹ نخستین فضانورد خود را با همراهی روس‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

دولت امارات که متکی بر اقتصاد نفتی است طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری بالایی در بخش علم و فناوری کرده است. این کشور پروژه اعزام کاوشگر به جو مریخ را هفت سال قبل در سال ۲۰۱۴ میلادی کلید زد.

در طراحی و ساخت این ماهواره، که در مرکز فضایی محمد بن راشد امارات انجام شده است، ۱۵۰ دانشمند اماراتی با ۲۰۰ محقق از دانشگاه‌های آریزونا، برکلی و کلرادوی آمریکا همکاری داشته‌اند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم ابوظبی و مدیر پروژه، در پیامی با اشاره به اینکه احتمال شکست ورود به مدار ۵۰ درصد است گفت: « حتی اگر نتوانیم که وارد مدار شویم، ما قبلاً تاریخ‌سازی کرده‌ایم چرا که این دورترین نقطه در جهان است که عرب‌ها در طول تاریخ خود به آن رسیده‌اند.»

ماموریت‌های فضایی به مریخ یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین ماموریت‌های فضایی به شمار می‌روند و حدود ۶۰ درصد از کلیه ماموریت‌ها به دلیل بروز مشکل در فرود یا سوانح غیرمنتظره با شکست مواجه شده‌اند.

فضاپیمای امید برای ورود موفقیت‌آمیز به مدار مریخ باید در عرض ۲۷ دقیقه سرعتش را از ۱۲۱هزار کیلومتر در ساعت به حدود ۱۸هزار کیلومتر کم کند تا بتواند در دام جاذبه مریخ بیفتد و در مدار بیرونی شروع به چرخش کند.

مدت ماموریت کاوشگر اماراتی دو سال تعیین شده است و قرار است اطلاعات گوناگونی را از وضعیت اقلیمی و جوی مریخ جمع آوری کند. دانشمندان امیدوارند بتوانند با داده‌های به دست آمده مدل آب و هوایی مریخ را بازسازی کنند.

یکی از اهداف مطالعاتی کاوشگر امید این است که تلاش کند دریابد چرا مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن از سطح مریخ پراکنده می‌شوند و تشکیل ذره آب را نمی‌دهند.

در هفته پیش‌رو دو کاوشگر «تیان‌ون-۱» چین و «پشتکار» آمریکا ، که برای اکتشاف در اتمسفر و سطح کره مریخ به این سیاره اعزام شده‌اند به مدار مریخ خواهند رسید.

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امارات کاوشگر «امید» را با موشک ژاپنی به سوی مریخ پرتاب کرد

امارات نخستین کاوشگر بین سیاره‌ای جهان عرب را به مدار مریخ می‌فرستد

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟